Onderzoek: onze smaakvoorkeur is veel belangrijker dan gedacht

dinsdag 26 april 2016 11:00 Binnenland

Dit is een origineel bericht van KNORR

Onderzoek: onze smaakvoorkeur is veel belangrijker dan gedacht Is smaak het recept van de liefde?

Een op de drie mensen zou de relatie met zijn of haar partner beeindigen als die een totaal andere smaakvoorkeur zou hebben. Dat is een van de opvallende uitkomsten van een smaakonderzoek dat Knorr recent heeft laten uitvoeren onder 12.000 consumenten in 12 landen.

'Van welk eten hou je?' Dat zou een van de eerst gestelde vragen moeten zijn bij een eerste date. Uit het wereldwijde onderzoek van Knorr blijkt namelijk dat smaakvoorkeur veel belangrijker is dan we altijd hadden gedacht. Maar liefst 78% van de ondervraagden gaf aan zich meer aangetrokken te voelen tot iemand die van dezelfde smaken houdt.

Eten bestellen dat je niet lust

Hoewel meer dan de helft van de ondervraagden best wel wat nieuwe smaken wil proberen, vindt 29% het onaantrekkelijk als een partner eten bestelt wat de ander niet lust. Dat kan volgens Knorr verklaren waarom 1 op de 5 mensen op een date in een restaurant, eten bestelt dat hij of zij helemaal niet lust, alleen maar om een positieve indruk te maken.

Liever smaak dan seks

Een leven waarin je niets meer proeft? Als de ondervraagden voor de keus worden gesteld welke andere dagelijkse routines ze voor smaak zouden opgeven, zorgt dat voor verrassende uitkomsten: 75% van de respondenten is bereid om social media op te geven, 7 op de 10 het eigen stemrecht en 57% zou een succesvolle carriere vaarwel zeggen om eten te kunnen blijven proeven. Bijna de helft van de 12.000 ondervraagden zou zelfs liever seks opgeven dan smaak, vrouwen (55%) meer nog dan mannen (42%).

Soulmate en eat-mate

Greg Tucker, smaakexpert en psycholoog: "Dit onderzoek bewijst dat eten en smaak een veel groter onderdeel uitmaken van ons karakter dan we altijd hebben gedacht. In een partner zoeken we niet alleen een soulmate maar kiezen we intuitief ook een eat-mate: iemand met dezelfde eet- en smaakvoorkeuren. Dit bevestigt dat wij deze intuitieve beslissingen zowel met ons hart als met onze smaakpapillen maken".

Test jezelf met de Smaakbepaler

Om deze theorie van 'smaakliefde' te testen, bracht Knorr een aantal onbekenden bij elkaar op een blind date. De koppeling was gebaseerd op een gelijkwaardig smaakprofiel gedefinieerd door de Knorr Smaakbepaler, een online test die consumenten nu zelf ook kunnen uitvoeren via myflavour.knorr.com. In het filmpje, 'Love At First Taste', gemaakt door Tatia Pilieva, regisseuse van de viral megahit 'First Kiss', kun je zien of deze koppels een match waren in foodie-heaven.

#LoveAtFirstTaste

Het filmpje is te bekijken via:

IFrame

*

*

*

*