Spoorbrug Muiderberg klaar voor de oversteek | Rijkswaterstaat

Spoorbrug Muiderberg klaar voor de oversteek

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 26 april 2016- Laatste update: 26 april 2016 16:01 uur

In de avond en nacht van 6 op 7 mei is het zo ver: de 255 meter lange, 55 meter hoge en circa 8.400 ton wegende nieuwe spoorbrug Muiderberg wordt schuin over de A1 gereden en op tijdelijke steunpunten geplaatst. Verkeer zal hiervan veel hinder ondervinden: de A1 wordt in beide richtingen afgesloten. Ook lokale wegen zijn afgesloten. Vanwege de veiligheid kan publiek niet op locatie naar de brug komen kijken. Het verrijden is te volgen via een livestream.

Hinder-kaartje.Diemen-Muiderberg_1280x640

De bouw tot nu toe

De brug is sinds 2014 in aanbouw. Een staalfabriek in Belgie maakte de onderdelen. Deze werden in 2015 met speciaal vervoer naar de bouwplaats in Muiderberg vervoerd. Daar verschenen blauwe hulptorens die het bouwwerk ondersteunden terwijl de onderdelen in elkaar werden gelast. In oktober 2015 bereikte de brug zijn hoogste punt: de middenboog werd erin gehesen. Inmiddels bevat de brug net zo veel staal als de Eiffeltoren en heeft hij het gewicht van circa 7.600 personenauto's.

Rijden voordat brug te zwaar wordt

In de avond en nacht van 6 op 7 mei komt de spoorbrug in beweging met behulp van speciale voertuigen: Self Propelled Modular Trailers (SPMT's). De rit van bijna 400 meter gaat van de bouwplaats schuin de A1 over. Het bouwwerk komt vervolgens op tijdelijke steunpunten te staan vlak naast de huidige spoorbrug. Dan is de brug nog niet klaar. De maanden erna wordt hij afgebouwd. Eind augustus wordt de oude spoorbrug verwijderd en de nieuwe brug op het spoor aangesloten. ProRail, die betrokken is bij de bouw, wordt dan eigenaar en beheerder.

Verstevigen ondergrond

Het grote gewicht van de brug is een complexe opgave: de ondergrond van de baan waarover de brug naar de tijdelijke steunpunten zal rijden (de `rijloper'), moest verstevigd worden. Anders zou de brug tijdens het verrijden weg kunnen zakken en uit balans raken. Om zeker te zijn dat de operatie succesvol zal verlopen, heeft Rijkswaterstaat een team van specialisten van de TU Delft gevraagd te toetsen of de rijloper voldoet en om de plannen voor de uitvoering te beoordelen.

Supersterk asfalt

De afgelopen weken is hard gewerkt aan het verstevigen en vlak maken van de rijloper. Drie weekenden was de A1 deels dicht om het asfalt eraf te halen, grond te verwijderen, verbeterde fundering en nieuw zand aan te brengen. Vervolgens stampte een speciale machine met een stalen voet van 16.000 kilo het zand de grond in. De rijloper kreeg supersterk asfalt dat ook voor containerterminals en landingsbanen wordt gebruikt. De baan is nu zo sterk dat er als het ware een vliegtuig op kan landen.

244 assen en 976 wielen

De partij die het verrijden verzorgt, een onderaannemer van bouwcombinatie SAAone, heeft veel ervaring met het verplaatsen van grote objecten met SPMT's. Zo hebben ze grote, zware offshore platformen verreden in het buitenland en de brug over de Waal bij Nijmegen opgehesen en ingevaren. Voor de spoorbrug worden SPMT-karretjes vanuit Noorwegen, Engeland, Frankrijk, Belgie en Nederland aangevoerd naar Muiderberg en daar in elkaar gezet. In totaal zullen aan de kop en staart twee trailers staan met elk 244 assen met in totaal 976 wielen. De motoren hebben een vermogen van in totaal circa 5.000 pK.

Verkeershinder tijdens verrijden

Het verplaatsen van de spoorbrug brengt grote verkeershinder met zich mee. Om de operatie veilig te kunnen uitvoeren wordt de A1 tussen knooppunten Diemen en Muiderberg volledig afgesloten in beide richtingen van vrijdag 6 mei 20.00 uur tot zaterdag 7 mei 12.00 uur. Ook de verbindingsweg A6/A1 van Almere naar 't Gooi is afgesloten. Verkeer wordt omgeleid via de A2, A12 en A27.

Verkeer uit Groningen en Friesland kan vanaf knooppunt Joure gebruik maken van de Afsluitdijk en de A7 voor de bestemmingen Amsterdam en Schiphol. Ook een deel van de lokale wegen is afgesloten van vrijdag 6 mei 19.00 uur tot zaterdag 7 mei 12.00 uur. Omwonenden van de spoorbrug worden per brief geinformeerd en ontvangen een pas die aan hen vrijstelling verleent om langs afsluitingen in hun directe omgeving te gaan.

Reizen met openbaar vervoer

Er is geen treinverkeer gedurende het weekend waarin de spoorbrug wordt verreden. ProRail werkt dat weekend aan de spoorlijn tussen Almere en Weesp. NS zet bussen in. De reguliere busdiensten hebben mogelijk een aangepaste route. Vanaf 10 dagen van tevoren publiceren de vervoerders actuele reisinformatie op ns.nl en connexxion.nl

Kijk naar de livestream, kom niet naar de brug

Uit veiligheid wordt de omgeving rond de spoorbrug afgesloten, zowel voor gemotoriseerd verkeer als voor fietsers en voetgangers. Het is voor publiek niet mogelijk om naar het verrijden van de brug te kijken op locatie. Wel verzorgt Rijkswaterstaat een livestream die op vrijdag 6 mei te zien is vanaf 20.00 uur op Online Bezoekerscentrum. De NOS en andere media zullen ook aandacht aan de spoorbrug besteden.

Wie werkten mee aan de brug tot nu toe?

|Opdrachtgever |Rijkswaterstaat |

|Eigenaar en beheerder na oplevering |ProRail |

|Aannemerscombinatie |SAAone (Hochtief, VolkerWessels, Boskalis, DIF) | |Zwarts & Jansma Architects |

|Technisch ontwerp |IV-Infra |Staalbouw |Victor Buyck Steel Construction |

|Realisatie rijloper |SAAone, Cofra |

|Transport over A1 |Sarens |

Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Rijkswaterstaat verbreedt tot 2020 de A1/A6 tussen knooppunt Diemen en de aansluiting Almere Havendreef. De werkzaamheden aan de A1/A6 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert, en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: bij Muiden verleggen we de A1 en bouwen we het breedste aquaduct van Europa. Ontdek de verhalen achter de werkzaamheden op de A1, A6, A9 en A10 op het online bezoekerscentrum.