Jij&Overijssel wint de Galjaardprijs voor beste publieke communicatie


Gepubliceerd op 28 april 2016

JIJ&Overijssel heeft de Galjaardprijs 2016 gewonnen. Van de 54 inzendingen voor publieke communicatie werd het platform afgelopen donderdag verkozen tot meest inspirerende, innovatieve en impactvolle vorm van publiekscommunicatie van het afgelopen jaar. Met het online platform JIJ&Overijssel slaat
de provincie Overijssel een brug tussen overheid en inwoners. De jury roemde dit project om de mooie mix van inhoud, participatie en interne en externe activiteiten."Binnen en buiten verbinden, en handelen naar en met de werkelijkheid", aldus juryvoorzitter Guido Rijnja.

Provinciaal projectleider Ferenc van Damme ziet met deze erkenning ook zijn eigen visie op de rol van het openbaar bestuur landen bij zijn vakgenoten. "De jury ziet dat communicatie het proces wordt, dat is wezenlijk anders dan communiceren over het proces".

Actietegels

JIJ&Overijssel jaagt actief op goede ideeen uit de samenleving en brengt deze naar het provinciehuis. Het begon in 2009 als campagnesite voor een meer zichtbare provincie, maar kreeg de kans om door te groeien naar een completer platform dat maatschappelijke betrokkenheid aanjaagt. Sindsdien
zijn er honderden initiatieven gestart via het platform. Van Overijsselaars met een goed idee. Van evenementen, maatschappelijke organisaties, cultuurpartners, burgerinitiatieven, concerten, live-registraties, een biofoodbeweging; het krijgt allemaal een plek op het platform, dat in
veelkleurige digitale actietegels de veelzijdigheid van deze maatschappelijke ideeenmachine etaleert.

De Overijsselse Commissaris van de koning Ank Bijleveld-Schouten is zeer verheugd met de prijs. "Fantastisch dat Overijssel met Jij&Overijssel deze prijs heeft gewonnen!" Bijleveld is trots op alle medewerkers "die al jaren hard werken om mensen dichter bij de democratie te krijgen." En sinds
vorig jaar kwam daar bovendien een fundamenteel element bij : het aanjagen van democratische vernieuwing. Van den Brink: "We werken al enkele jaren aan JIJ&Overijssel en vonden onze aanpak nu `Galjaardprijs-waardig'. Dit omdat het ons nu echt lukt om vorm te geven aan nieuwe manieren van
werken en denken. Zowel binnen de muren van het provinciehuis als in de samenleving".

Volgens de vakjury beantwoordt dit initiatief bij uitstek aan wat wordt op dit moment het meest van dit communicatievak gevraagd. Voorzitter Guido Rijnja: "Verbinden wat we `buiten' noemen met `binnen'. Dit project laat treffend zien wat mogelijk is bij het benutten van wat zich werkelijk
voordoet, het maakt duidelijk welke waarde de organisatie echt aan publieke invloed toekent en je hoe je je hierdoor onverschrokken kunt laten verrassen."

Kijk zelf: www.jijenoverijssel.nl

De Galjaardprijs is de vakprijs voor publieke communicatie. De prijs wordt sinds dertien jaar uitgereikt door de beroepsvereniging voor communicatieprofessionals in de publieke sector, Logeion (voorheen VVO). De prijs wordt uitgereikt aan de meest inspirerende, innovatieve en impactvolle
publiekscommunicatie. De jury bestond dit jaar uit, Reint Jan Renes (lector crossmediale communicatie in het publieke domein aan de Hogeschool Utrecht), Guido Rijnja (cooerdinator algemeen communicatiebeleid bij de Rijksvoorlichtingsdienst, voorzitter van de jury), Vera de Witte (directeur
Communicatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten), en Louwra Weisfelt (communicatieadviseur GGZ Friesland en winnaar in 2015).