Andere kant opkijken nu ook in transport voorbij

Andere kant opkijken nu ook in transport voorbij

door John Kerstens op 28 april 2016

Het was een bijzonder beeld vanochtend: minister Lodewijk Asscher die met de FNV-truck voor 'fair transport' werd afgezet bij het Torentje. Om vervolgens het wetsvoorstel dat de vorig jaar met onze Wet Aanpak Schijnconstructies ingevoerde ketenaansprakelijkheid ook van toepassing verklaart op de transportsector bij de Tweede Kamer in te dienen.

Dat vrachtwagenchauffeurs en hun vakbond daar blij mee zijn, begrijp ik. Ik ben dat ook, en niet alleen omdat ik erop heb aangedrongen. Door invoering van ketenaansprakelijkheid wordt straks ook de opdrachtgever van transporten aansprakelijk voor uitbetaling van het juiste loon. Ikea dus, McDonalds, Shell en al die andere grote jongens wier producten vaak door anderen van A naar B worden gebracht. Ondernemingen die tot nu toe de dans ontsprongen als chauffeurs door ingehuurde bedrijven onderbetaald werden. Dat de andere kant opkijken en de handen in onschuld wassen, is dus straks voorbij: de opdrachtgever kan naast de feitelijke werkgever van de chauffeurs in kwestie ook zelf aansprakelijk worden gesteld voor de betaling van achterstallig salaris (verhoogd met een fikse boete). En niet alleen hij: ook het bedrijf aan wie de opdrachtgever het vervoer van z'n spullen heeft uitbesteed en die zelf weer anderen heeft ingeschakeld, kan straks bij onderbetaling de rekening gepresenteerd krijgen.

Dat is mooi nieuws, want de transportwereld is berucht om z'n schijnconstructies. Schijnconstructies die leiden tot onderbetaling van de ene chauffeur en verdringing van de (daardoor 'te dure') andere. En die niet passen bij de fatsoenlijke arbeidsmarkt waar onze partij, niet voor niets de Partij van de Arbeid, voor knokt.

Ook mooi nieuws is dat de Tweede Kamer vandaag instemt met de Wet Arbeidsvoorwaarden Gedetacheerde Werknemers in de Europese Unie. Ook deze 'PvdA-wet' is een flinke stap vooruit in de aanpak van misstanden en schijnconstructies en in de strijd tegen foute werkgevers en louche uitzendbureaus. De combinatie van verplichte melding vooraf van wie waar wanneer hoe lang aan de slag gaat en verplichte controle daarop door de inlenende werkgever of opdrachtgever gaat daarbij ongetwijfeld z'n werk doen.

Bizar is overigens dat de PVV tegen de wet stemt. Niet de eerste keer trouwens dat die partij ondanks alle kreten hardwerkende Nederlanders keihard in de kou laat staan.