National Geographic Channel en C&A onderzoeken duurzame mode

maandag 9 mei 2016 10:02 Economie

Dit is een origineel bericht van PR Newswire

BERLIJN, May 9, 2016 /PRNewswire/ --

- Cross reference: Picture is available at AP Images (http://www.apimages.com) and http://www.presseportal.de/nr/112929 - Ter gelegenheid van de Europese premiere van 'For The Love Of Fashion' hebben Alexandra Cousteau, wereldwijd leider op het gebied van waterproblematiek en duurzaamheid, en Jeffrey Hogue, hoofd duurzaamheid van het internationale modemerk C&A, de noodzaak benadrukt om in de katoenindustrie een ander voorbeeld te geven. "Bijna de helft van alle wereldwijd geproduceerde kleding wordt van katoen gemaakt, maar de traditionele manier van katoenteelt kan onze planeet onherstelbaar beschadigen", aldus Cousteau tijdens een voorvertoning in Berlijn. "Wij willen graag een documentaire ondersteunen die duurzamere katoenproductie laat zien. Uiteindelijk willen we merken en consumenten inspireren met de notie dat duurzamere katoen voor mens en planeet aanzienlijke voordelen biedt", aldus Hogue. (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160504/363735 )

In de 60 minuten durende documentaire, die wordt gepresenteerd door Cousteau, reist ze af naar India, de Verenigde Staten en Duitsland en toont ze de kijkers hoe essentieel de verschuiving naar duurzamere productiemethoden is. Terwijl maar 2,4% van de wereldwijde landbouwgrond met katoen is beplant, neemt de katoenindustrie toch respectievelijk 24% en 11% van de wereldwijde verkoop van insecticiden en pesticiden voor zijn rekening. Biologisch katoen levert aanzienlijke economische en milieuvoordelen op, echter wordt slechts minder dan 1% van de totale wereldwijde jaarlijkse teelt gebruikt voor biologische katoenproductie.

In de documentaire reist Cousteau naar de katoenvelden in de Madhya Pradesh in India om de katoenproductie ter plekke te ervaren en de plaatselijke boeren te ontmoeten. Hun leven is aanzienlijk verbeterd na de overstap van traditionele productiemethoden op duurzame productiemethoden. Ze ontmoet niet alleen NGO-medewerkers in de binnenlanden van India, maar ook brancheleiders in Duitsland en de VS. Omdat C&A is een van de meest vooruitstrevende mode-retailers is, interviewt Cousteau de duurzaamheidsexperts van deze winkelketen. Ze wil begrijpen waarom er een wereldwijde noodzaak is om op biologisch geteelde katoen over te stappen en waarom internationale actie nodig is. "Europese modeconsumenten moeten begrijpen dat hun keuze van belang is om een duurzame ontwikkeling in de katoenverbouwende landen te steunen", aldus Hogue.

Deborah Armstrong, vicepresident van National Geographic Partners Europa, meldt dat "National Geographic meent dat wetenschap, ontdekkingen en verhalen de wereld kunnen veranderen. De manier waarop kleding wordt geproduceerd, heeft veel meer invloed op ons milieu dan mensen in het dagelijks leven beseffen. 'For The Love Of Fashion' benadrukt die grote invloed, evenals mogelijke oplossingen, op een manier die onze kijkers overal ter wereld zal aanspreken." In Nederland gaat de documentaire in premiere op zaterdag 27 mei om 18.00 uur op National Geographic Channel. De tv-programmering met alle uitzendtijden is te vinden op http://www.natgeotv.com

Over National Geographic Channels

De National Geographic Channels vormen de televisie- en productietak van National Geographic Partners, een samenwerkingsverband tussen 21st Century Fox en de National Geographic Society. Als wereldleider in het uitzenden van kwalitatieve programma's op het gebied van wetenschap, avontuur en ontdekking, omvat National Geographic de volgende kanalen: National Geographic Channel (NGC), Nat Geo WILD, Nat Geo People en Nat Geo MUNDO. Bovendien beheren de kanalen de eigen televisieproductieafdeling National Geographic Studios. Ze dragen bij aan de toewijding van de National Geographic Society op het gebied van ontdekkingen, natuurbehoud en educatie met een spannende en vernieuwende programmering van grote talenten van over de hele wereld. Met de opbrengsten wordt de missie van de Society financieel ondersteund. Wereldwijd is NGC in meer dan 440 miljoen huishoudens, in 171 landen en 45 talen te ontvangen, en Nat Geo WILD is in 131 landen en in 38 talen te ontvangen. National Geographic Partners loopt ook voorop als het gaat om sociale media, met zo'n 250 miljoen volgers op al zijn pagina's. Alleen al op Facebook heeft NGC wereldwijd meer dan 55 miljoen fans. Ga voor meer informatie naar http://www.natgeotv.com en http://www.natgeowild.com

Over C&A Europa

Met meer dan 1575 winkels in 21 Europese landen en meer dan 35.000 werknemers is C&A Europe een van de meest vooraanstaande moderetailbedrijven in Europa. C&A Europe verwelkomt iedere dag meer dan twee miljoen bezoekers in zijn winkels en biedt kwaliteitsmode voor het hele gezin voor een betaalbare prijs. C&A Europe is een onderneming van Cofra Holding AG. Naast onze Europese winkels is C&A ook aanwezig in Brazilie, Mexico en China. C&A is een van 's werelds grootste detailhandels met kleding van biologisch katoen. Met de verkoop van 85 miljoen kledingstukken, werd C&A in 2012 de grootste detailhandel met kleding van biologisch katoen - 30% van de gehele katoenomzet van het bedrijf. In 2013 behaalde C&A de 38%. In 2014 was C&A als bedrijf wereldleider in het gebruik van gewaarmerkt biologisch katoen en stond het in de textielbeurs bovenaan in de "top tien van gebruikers van biologisch katoen".

Over Alexandra Cousteau

Alexandra Cousteau, onderzoeker bij National Geographic, filmmaakster en wereldwijd erkend voorvechtster van duurzaam waterbeheer, zet het werk voort van haar beroemde grootvader Jacques-Yves Cousteau en haar vader Philippe Cousteau Sr. Ze is bedreven in het vertellen van verhalen en bezit het unieke vermogen om publiek over belangrijke kwesties als beleid, politiek en actievoeren te inspireren. Alexandra behartigt vol toewijding het belang van het behoud en het duurzame beheer van water om de planeet gezond te houden. Met haar internationale initiatieven probeert ze mensen te inspireren en in staat te stellen niet alleen de oceaan en haar bewoners, maar ook de menselijke gemeenschappen die van zoetwaterbronnen leven, te beschermen. Het World Economic Forum noemde Alexandra in 2010 een van zijn Jonge Wereldaanvoerders. Deze groep van aanvoerders van de nieuwe generatie fungeert als drijvende kracht bij het vormgeven van een duurzame toekomst. In 2008 werd ze benoemd tot opkomende onderzoeker bij National Geographic - een uitgelezen groep van elf visionaire jonge pioniers van over de hele wereld die de grenzen verleggen op het gebied van ontdekkingen, avontuur en het oplossen van wereldproblemen. Alexandra heeft in 2008 Blue Legacy International opgericht om mensen in staat te stellen het water van de wereld per gemeenschap terug te winnen en te herstellen. Alexandra voerde Blue Legacy-expedities op zes continenten aan en maakte meer dan 100 bekroonde korte films over wereldwijde waterproblemen, waarmee ze enorm veel mensen aanzette om lokaal actie te ondernemen voor het behoud van water. Ze werkt als ervaren adviseur samen met Oceana om hun belangrijke werk voor oceanen uit te breiden en bekend te maken aan een nog groter publiek door middel van expedities, evenementen en aanbevelingen.

CONTACTPERSONEN:

Elena Panayides

Director Trade Marketing & Communications Europe

Telefoon: +44(0)203426-7276

e-mail: Elena.panayides@fox.com

Thorsten Rolfes

Head of Corporate Communications C&A Europe

Telefoon: +49(0)211-9872-2749

Fax: +49(0)211-9872-4466

e-mail: thorsten.rolfes@canda.com

Photo:

http://photos.prnewswire.com/prnh/20160504/363735

C&A Europe

*

*

*

*