Beter Bed: hogere omzet en hoger bedrijfsresultaat in eerste kwartaal 2016

* Netto-omzet stijgt met 4,6% naar EUR 106,9 miljoen (like-for-like: +4,4%).

* Brutomarge stijgt met 0,2% naar 56,7%.

* EBITDA stijgt met 8,2% naar EUR 12,7 miljoen.

* EBIT stijgt met 9,3% naar EUR 10,1 miljoen.

Beter Bed Holding heeft een positief eerste kwartaal achter de rug.

In Nederland stijgt de omzet in het eerste kwartaal met 17,1% als gevolg van een aantrekkende vraag en een succesvolle executie van de 'From good to great'-strategie met focus op like-for-like groei, innovatie, omnichannel e-commerce en een snelle, flexibele logistiek. Het marktaandeel is hierdoor naar verwachting opnieuw gestegen.

In Duitsland daalt de omzet in het eerste kwartaal met 3,4%.Dit heeft mede te maken met een verschuiving van koopdagen in de Duitse markt, waardoor er minder bezoekers kwamen. De vergelijkingsbasis (like-for-like Q1 2015: 10,9%) is daarnaast sterk.

Oostenrijk, Spanje en Belgie laten in het eerste kwartaal een omzetgroei zien. De omzetgroei in het eerste kwartaal bedraagt respectievelijk 19,8%, 12,0% en 23,1%. In Zwitserland daalt de omzet met 5,0%.

Per saldo zijn in het eerste kwartaal tien winkels gesloten. Het totaal aantal winkels eind maart bedraagt 1.151. Het gemiddeld aantal winkels ligt 2,6% hoger dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Dit komt met name door de groei van het aantal filialen in de tweede helft van 2015.

Brutomarge

Als gevolg van verbetering van de inkoopcondities stijgt de brutomarge in het eerste kwartaal naar 56,7% (Q1 2015: 56,5%).

Kosten

De kosten stijgen in het eerste kwartaal met 4,0% naar EUR 50,4 miljoen door met name hogere personeelskosten, marketinguitgaven, afschrijvingen en logistieke kosten.

EBITDA en bedrijfsresultaat (EBIT) Mede als gevolg van de gestegen omzet stijgt de EBITDA in het eerste kwartaal met EUR 1 miljoen (8,2%) naar EUR 12,7 miljoen. Het bedrijfsresultaat stijgt in dezelfde periode met 9,3% van EUR 9,3 miljoen naar EUR 10,1 miljoen.

Gang van zaken

Voor het tweede kwartaal van 2016 verwacht de onderneming een voortzetting van de positieve ontwikkeling.

Profiel

Beter Bed Holding is een Europese retailorganisatie die haar klanten op betaalbare wijze elke dag opnieuw zo comfortabel en gezond mogelijk wil laten slapen. Dit doet de onderneming via winkels en eigen webshops met de formules:

* Matratzen Concord, gevestigd in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

* Beter Bed, gevestigd in Nederland en Belgie.

* Beddenreus, gevestigd in Nederland.

* El Gigante del Colchon, gevestigd in Spanje.

* Literie Concorde, gevestigd in Frankrijk.

De winkelformules staan voor producten van goede kwaliteit, een beter advies aan klanten dan de concurrenten en altijd de best mogelijke deal.

Verder heeft Beter Bed Holding een groothandel in merkartikelen in de slaapkamerbranche via haar dochter DBC International. Het internationale merk M Line wordt verkocht in de landen Nederland, Duitsland, Belgie, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en Frankrijk.

Eind maart bedraagt het totaal aantal winkels 1.151. In 2015 behaalde de onderneming een netto-omzet van EUR 385,4 miljoen. Hiervan wordt 70,1% buiten Nederland gerealiseerd.

Beter Bed Holding N.V. is sinds december 1996 genoteerd aan Euronext Amsterdam. Het aandeel Beter Bed (BBED NL0000339703) is opgenomen in de AScX.