Digitaal aangifte doen van huwelijk en overlijden


Inwoners en ondernemers van gemeente Noordwijkerhout kunnen binnenkort online aangifte doen van een huwelijk of overlijden. Ritjes naar het gemeentehuis om daar aangifte te doen zijn niet meer nodig. De gemeente bespaart op haar beurt een hoop tijd bij het verwerken van alle gegevens die nodig
zijn voor een aangifte.

Zo kunt u bij de digitale aangifte van een huwelijk direct de verschillende BABS-en (Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand) bekijken, de trouwlocatie kiezen, het trouwboekje selecteren en de voorkeursdatum doorgeven. U kunt deze aangifte snel afronden als u inlogt met uw DigiD.

Begrafenisondernemers zullen voor de aangifte van overlijden inloggen met E-herkenning. Zo wordt hun aangifte direct verwerkt en kan snel toestemming worden verleend en de basisregistratie worden aangepast.

Waarom digitaal?

De doelstelling van het kabinet is dat bedrijven en burgers in 2017 zoveel mogelijk hun zaken digitaal kunnen afhandelen. Deze digitaliseringsslag is dus weer stap in de goede richting. Daarbij is het zeker niet onbelangrijk dat we als gemeente zelf ook beleid hebben gemaakt om het digitale
kanaal te promoten. Ons motto is `Digitaal tenzij ...'. Natuurlijk houden we rekening met onze doelgroepen en bieden we als gemeente waar nodig ondersteuning in dit digitaliseringsproces.

Planning

Momenteel wordt er nog druk gewerkt aan de digitalisering van bovenstaande aangiftes. Wij houden u op de hoogte als het zover is middels nieuwsberichten.