Roep tegen kiloknaller uit steeds meer hoeken


Roep tegen kiloknaller uit steeds meer hoeken

17 mei 2016

Wakker Dier overhandigt handtekeningen aan CBL

Vandaag overhandigt Wakker Dier 36.885 handtekeningen tegen de kiloknaller aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie van de supermarkten. Wakker Dier wil dat het CBL haar leden aanspoort om haar aanbiedingsfolders diervriendelijker te maken. De roep tegen het
gestunt met keurmerkloos vlees klinkt uit steeds meer hoeken. Naast verontruste burgers, ondertekenden ook ruim 50 hoogleraren de oproep. Ook boerenorganisatie ZLTO, de NVWA en de Tweede Kamer spraken zich uit tegen kiloknaller. Wakker Dier is blij met de bijval die haar campagne krijgt.
"Goedkoop vlees is niet gratis. Ergens wordt de prijs betaald. Voor de lage prijzen in de supermarkt hebben de dieren een rotleven."

Hoogleraar: "Prijsvorming schadelijk voor dieren en boeren"

Naast de 50 wetenschappers die de petitie hebben ondertekend, sprak ook Hans Hopster, themaleider dierenwelzijn bij de Wageningen Universiteit, zich onlangs uit tegen de kiloknaller. In Resource, het blad van de Wageningen UR zei hij: "De huidige prijsvorming is schadelijk voor de zwakste
schakels in de keten: dieren en boeren. De boer heeft te weinig marge om dat te doen wat goed is voor het dier. Marktwerking wordt gezien als de heilige graal voor betaling door consumenten voor duurzaamheidsdoelen. Maar mensen zijn evolutionair ingericht om gedrag dat gericht is op eigen
voordeel op korte termijn, voorrang te geven boven gedrag dat is gericht op collectieve voordelen op de lange termijn. Marktpartijen besteden jaarlijks veel geld om deze menselijke eigenschap te cultiveren met als doel omzetgroei."

LTO: "Stunten met vlees is verkeerd signaal"

Ook Hans Huijbers, van de land- en tuinbouworganisatie ZLTO kan sympathie opbrengen voor de kiloknallercampagne van Wakker Dier. In agrarisch vakblad de Nieuwe Oogst stelt hij dat winkelketens die stunten met vlees en de karbonades, biefstuk en kipfilet onder de kostprijs aanbieden aan hun
klanten, een verkeerd signaal geven. "Voor het milieu, dierenwelzijn en het inkomen van de veehouder." In datzelfde artikel zegt Huijbers: "De reclamefolders die vlees goedkoop aanbieden, zijn niet stimulerend voor veehouders om die extra stappen te zetten."

Staatssecretaris: "Vlees is geen pak koekjes"

Ook staatssecretaris Van Dam is kritisch over stunten met vlees. Zo zei hij afgelopen december in een radio-interview met BNR: "Vlees is geen pak koekjes, vlees is geen zak chips, vlees is geen fles cola. Vlees komt van een dier en daar stunt je niet mee. Ik vind het ongehoord en onverantwoord
dat het wel gebeurt. Want doe je dat toch, dan neem je willens en wetens de verantwoordelijkheid voor een keten waarin de boer de prijs betaalt en het dier de pineut is."

NVWA: "De druk op het systeem is risicovol"

De inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zei afgelopen december in NRC Next: "Een supermarkt kan stunten met vlees om klanten binnen te halen. Maar zo'n actie legt druk op de productieketen, druk om goedkope grondstoffen te kopen die kwalitatief minder goed zijn.
Die druk op het systeem vind ik risicovol en niet verantwoord." Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid beaamt dat lage prijzen de voedselveiligheid in de weg kunnen zitten. Maatschappelijke organisaties zoals Milieudefensie, pleiten voor een hogere prijs voor vlees vanwege het milieu en
klimaat.

Stop de kiloknaller

Het gekiloknal met goedkoop vlees heeft vele negatieve gevolgen voor de dieren, boeren en voor ons milieu. Zo blijkt ook uit het rapport `Stop met kiloknallen' dat Wakker Dier vorige zomer uitbracht. Wakker Dier vraagt supermarkten daarom in de reclamefolders geheel te stoppen met de promotie
van vlees en vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk. Met deze campagne wil Wakker Dier bereiken dat de focus in de supermarktfolder verschuift van industrievlees naar diervriendelijkere producten zoals biologisch vlees en vleesvervangers. Op dit moment is Wakker Dier op de radio te
horen met een spot tegen de dieronvriendelijke folder van supermarkt Emte.



<<