Meer ruimte in binnenstad door verplaatsen auto's en fietsen naar ga..


17-05-2016

Er zijn steeds meer bewoners en ondernemers die met een initiatief komen om de openbare ruimte in de binnenstad aantrekkelijker te maken. Ruimte wordt vaak gevonden door het opheffen van autoparkeerplaatsen of het aanpakken van de overlast door geparkeerde fietsen. Recente voorbeelden zijn de
herinrichting van de Mariaplaats en de korte Jansstraat/Domstraat. Om dergelijke initiatieven ook in de toekomst goed te kunnen ondersteunen stelt het college van b en w een aantal maatregelen voor aan de gemeenteraad, als onderdeel van de voorjaarsnota.

In samenspraak met ondernemers is onder meer de Mariaplaats, de Zadelstraat en de Korte Jansstraat/Domstraat heringericht. Ook voor de Twijnstraat en het Oudkerkhof zijn plannen in de maak. De ervaringen van bewoners en ondernemers over de herinrichting zijn positief: meer ruimte, kwaliteit en
allure, beter economisch functioneren. De gemeente wil in de toekomst dit soort initiatieven mogelijk blijven maken. Het belangrijkste wat hier in eerste instantie voor nodig is, is ruimte.

Meer ruimte door minder auto's op straat
Het verplaatsen van auto's op straat naar parkeergarages is mogelijk omdat er voor bewoners en bezoekers voldoende ruimte is in de huidige parkeergarages. Bewoners worden gestimuleerd om hun auto in de garage te zetten door een verlaging van de tarieven voor bewoners in de parkeergarages. Eind
dit jaar volgt een concreet voorstel hiervoor. Een parkeerplaats wordt alleen opgeheven als aan de volgende voorwaarden is voldaan: 1) een bewoner verplaatst vrijwillig zijn auto naar een garage, 2) er zijn voldoende alternatieven voor bezoekers, 3) er is voldoende steun voor een herinrichting
in de directe omgeving en 4) er is budget beschikbaar. Zo neemt de parkeerdruk niet toe in de binnenstad. Om de parkeerdruk in de zone rondom de binnenstad op zondagen niet te laten toenemen, komt er een draagvlakmeting voor het invoeren van betaald parkeren in de zone rondom de binnenstad.

Meer ruimte door minder fietsen op straat
Het voorstel is om meer ruimte te creeren door:
o Uitbreiding aantal fietsparkeerplekken in de binnenstad. Met name rond het Vredenburg, de Neude, het Ledig Erf, de Mariaplaats en het Lucasbolwerk is een tekort aan stallingsruimte voor fietsen. Daardoor is veel overlast van fietsen die hinderlijk geparkeerd staan. Het college stelt de raad
voor budget beschikbaar te stellen voor enkele grote fietsenstallingen. Er wordt gezocht naar geschikte plekken hiervoor. Daarnaast wordt voorgesteld extra fietsklemmen in de binnenstad te plaatsen.
o Het voetgangersgebied weer terug te geven aan de voetganger. Hiervoor wordt een fietsparkeerverbod ingevoerd voor het winkelwandelgebied tijdens winkeltijden.
o Op termijn te handhaven van hinderlijk geparkeerde fietsen op de plekken waar voldoende stallingsruimte is.

Daarnaast wordt geinvesteerd in een betere vindbaarheid van parkeergarages en fietsenstallingen en goede bewegwijzering vanuit deze plekken naar bestemmingen in de binnenstad. Hier wordt samen met partijen zoals CMU en Toerisme Utrecht aan gewerkt.

De plannen passen binnen de Ruimtelijke Strategie 2016 `Utrecht kiest voor gezonde groei!' die vandaag, samen met de Voorjaarsnota en het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid (MPB) vandaag zijn gepresenteerd en ter besluitvorming aan de gemeenteraad zijn voorgelegd. Een toelichting van de
plannen voor auto- en fietsparkeren staat in het MPB.

Meer informatie op www.utrecht.nl/parkeren