Den Haag pakt het komende jaar groots uit met Mondriaan en De Stijl

dinsdag 17 mei 2016 13:05 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Den Haag Marketing

Voor een Mondriaan city trip ervaring kom je naar Den Haag

Den Haag, 17 mei 2016 - Den Haag staat in 2017, bij de viering van honderd jaar De Stijl, geheel in het teken van Mondriaan en De Stijl. Behalve drie toptentoonstellingen in het Gemeentemuseum Den Haag met driehonderd werken van Piet Mondriaan en een van de grootste collecties van De Stijl ter wereld, eert Nederlands enige stad aan zee de wereldberoemde kunstenaar en kunststroming met tal van activiteiten.

Piet Mondriaan geldt internationaal als een van de allergrootste moderne schilders. Met Rembrandt, Vermeer, Van Gogh en Escher behoort hij wereldwijd tot de beroemdste Nederlandse kunstenaars. In de invloedrijke kunststroming De Stijl, in 1917 opgericht door Theo van Doesburg, geldt hij met zijn abstracte kunst met primaire kleuren en zwart-witte lijnenspel als spil en het grote voorbeeld. Het Gemeentemuseum Den Haag, dat internationaal wordt beschouwd als het Mondriaan expertisecentrum, bezit met liefst driehonderd werken 's werelds grootste collectie van de geniale kunstenaar. Ze laten zijn ontwikkeling van figuratief via kubistisch tot abstract zien en daarmee een fascinerende geschiedenis van de moderne kunst. Bovendien heeft het museum in het prachtige gebouw van Berlage een van de grootste verzamelingen van De Stijl ter wereld. In 2017, als Nederland met de grootse manifestatie Mondriaan to Dutch Design (http://www.nbtc.nl/nl/homepage/artikel/2017-het-jaar-van-mondriaan-tot-dutch-design-1.htm) honderd jaar De Stijl viert, nemen het Gemeentemuseum en de stad Den Haag dan ook een centrale plaats in.

Drie toptentoonstellingen

Het Gemeentemuseum Den Haag haalt in 2017 wereldwijd alle bruiklenen terug en presenteert drie toptentoonstellingen over Mondriaan en De Stijl: van 11 februari tot 21 mei Piet Mondriaan en Bart van der Leck, van 3 juni tot 24 september Piet Mondriaan: een retrospectief en van september tot december De architectuur en interieurs van De Stijl. Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum (bij Mondriaans Victory Boogie Woogie met premier Rutte, burgemeester Van Aartsen en president Obama): "Het is geweldig dat Den Haag zich zo met Mondriaan en zijn tijdgenoten van De Stijl verbindt. De stad laat daarmee aan de wereld zien dat het een 'thuis' is voor internationale topkunst. En dus ook voor internationale cultuurliefhebbers en toeristen."

Mondriaan City Trip

De tentoonstellingen in het Gemeentemuseum zijn het kloppend hart van tal van activiteiten waarmee Den Haag in 2017 Mondriaan en De Stijl eert. Zo worden gebouwen, etalages, hotelkamers en Haagse iconen van de binnenstad tot het strand in Mondriaanstijl aangekleed en uitgelicht, zijn er excursies, lezingen, een documentaire, dansvoorstellingen, concerten, festivals en een Mondriaanroute door de stad. De Haagse merchandise staat geheel in het teken van Mondriaan en De Stijl en wie weet reist er gedurende het jaar zelfs een grote replica van een Rietveldstoel door Den Haag en staat deze op markante plekken. Marco Esser, directeur Den Haag Marketing: "Het themajaar moet voor bezoekers aan de stad onontkoombaar zijn, zij ervaren eigenlijk een Mondriaan City Trip als ze in 2017 de stad bezoeken. Veel partners - van hotels tot attracties - haken nu al in met leuke ideeen om de Mondriaan city trip extra glans te geven."

Beeld: Een replica van de Rietveld stoel zou bijvoorbeeld bij het Vredespaleis kunnen staan, een Haags icoon.

Den Haag Marketing is de overkoepelende marketingorganisatie voor de promotie van Den Haag, Scheveningen en Kijkduin. Met haar collectieve marketingactiviteiten zet de organisatie de stad op de (inter)nationale kaart als interessante meerdaagse recreatieve en zakelijke congresbestemming.

*

*

*

*

*