Keuzes van de consument worden onbewust beïnvloed door online reviews


UTRECHT, 20160517 -- Goedkoopstesimonly.net heeft in samenwerking met Rochelle Mensink van de Universiteit van Amsterdam een onderzoek uitgevoerd naar het effect van online consumentenreviews. Er is onderzocht in hoeverre online reviews de koopbeslissing van sim only abonnementen beïnvloeden.

Online reviews lijken namelijk van steeds hogere waarden bij de koopbeslissing van consumenten. Online reviews zijn een gemakkelijk hulpmiddel om een afweging te maken bij het aanschaffen van producten of diensten. Goedkoopstesimonly.net vond het daarom belangrijk om in kaart te brengen in hoeverre deze online reviews van invloed zijn op het kopen van sim only abonnementen.

Dit is onderzocht middels een experiment waarbij de participanten verschillende online reviews lazen en zij vervolgens enkele vragen over de gelezen reviews invulden. Uit de resultaten kwam naar voren dat er een sterk positief verband aanwezig is tussen de toon van een review en de intentie om een sim only abonnement af te sluiten.

Positieve online reviews blijken een sterk effect te hebben op de koopintentie van een sim only abonnement, terwijl negatieve online reviews de koopintentie sterk laten dalen. De keuzes van consumenten blijken daarom onbewust te worden beïnvloed door het lezen van online reviews. Dit houdt in dat de verkoopcijfers en de reputatie van sim only aanbieders onder andere afhankelijk is van de reviews die online door consumenten geplaatst worden. Online reviews blijken daardoor van hoge waarde. 

Onderzoek:
www.goedkoopstesimonly.net/onderzoek-online-reviews-beinvloeden-sales-sim-only-abonnementen/