Jheronimus Bosch beschouwd en betwist

In samenwerking met Faculteit der Geesteswetenschappen en Amsterdam School for Heritage, Memory and Material Culture

17 mei 2016 17.00 - 18.30

Lezing

Jheronimus Bosch of El Bosco? De trots van 's Hertogenbosch of de pronkstukken van het Prado Museum in Madrid? De documentaire Jheronimus Bosch: Touched by the Devil (2015) van Pieter van Huystee biedt een meervoud van perspectieven op deze middeleeuwse meester en de omgang met zijn werken aan het begin van de een-en-twintigste eeuw. Drie deskundigen gaan erover in gesprek met de regisseur zelf en ontwarren hoe Bosch wordt beschouwd en betwist.

Ook wie geen kenner van vijftiende-eeuwse Vlaamse kunst is, weet inmiddels dat Jheronimus Bosch vijfhonderd jaar geleden is overleden. De waslijst aan activiteiten waarmee de gemeente `s Hertogenbosch dit jaar haar "beroemdste zoon" eert, kan aan de aandacht van weinigen voorbij zijn gegaan. Als bekroning van dit nationale evenement toont het Noordbrabants Museum dit jaar topstukken van Bosch die uit de hele wereld vandaan zijn gehaald. Al voor de officiele opening waren 100.000 kaarten verkocht en er worden inmiddels bijna 400.000 bezoekers verwacht.

Ten grondslag aan deze tentoonstelling ligt het Bosch Research and Conservation Project (BRCP), het omvangrijkste onderzoek naar het oeuvre van Bosch dat ooit is verricht. Regisseur Pieter van Huystee volgde in zijn documentaire Jheronimus Bosch: Touched by the Devil (2015) hoe vijf jaar lang een team van kunsthistorici, conservatoren en restauratoren ieder kunstwerk van Bosch onder de loep nam, en raakte bij de eerste vertoning van deze filmbeelden verwikkeld in het debat rondom Bosch.

Experts en met name musea zijn verdeeld over de vraag welke werken met zekerheid aan Bosch kunnen worden toegeschreven. Het Prado Museum in Madrid was ontdaan toen twee van de werken die het voor de tentoonstelling had toegezegd, volgens BRCP-experts niet door de meester zelf, maar door zijn atelier of een navolger bleken te zijn vervaardigd. Hoe konden de gemoederen zo hoog oplopen? Hoe verhouden kwesties rondom bezit en prestige zich tot de technische en iconografische analyse van kunstwerken?

Over de sprekers

Pieter van Huystee is eigenaar van de onafhankelijke film- en televisieproductiemaatschappij Pieter van Huystee Films. In 2000 ontving hij een Gouden Kalf voor zijn verdienstelijke rol als producent. Onder meer produceerde hij de documentaireserie Het Nieuwe Rijksmuseum, 1 & 2 (2008). Zijn regiedebuut Jheronimus Bosch: Touched by the Devil (2015) werd tijdens het IDFA vertoond.

Anne van Grevenstein-Kruse was hoofdrestaurator van het Frans Hals Museum en directeur van de Stichting Restauratie Atelier Limburg, en leidde de restauratie van de Oranjezaal van Huis ten Bosch (1997-2001). Zij is als bijzonder hoogleraar Kunst en Cultuur (Radboud Universiteit) en als hoogleraar Praktijk van conservering en restauratie (UvA) actief geweest.

Charlotte van Rappard-Boon is kunsthistorica en oud-directeur van Bureau Herkomst Gezocht en voormalig hoofdinspecteur van de Inspectie voor Cultureel Erfgoed van het ministerie van OCW. Haar loopbaan begon in de museale wereld. Vanwege haar belangrijke bijdrage aan erfgoedbeleid in Nederland kende de Universiteit van Amsterdam haar in 2015 een eredoctoraat toe.

Hugo van der Velden is de Rijksmuseumhoogleraar Kunstgeschiedenis van de Middeleeuwen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde in Utrecht en was hoogleraar Kunstgeschiedenis aan Harvard University (2003-2014). Zijn onderzoek richt zich vooral op de vroegnederlandse kunst, van Van Eyck tot Bruegel, en op de hoven van Bourgondie en Habsburg.

Aanmelden

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend: wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | T: 020 525 8142.

AANMELDEN

* www.spui25.nl

* Spui 25

Spui 25-27 | 1012 XM Amsterdam

+31 (0)20 525 8142

Ga naar detailpagina

Gepubliceerd door Spui25