Prostitutie Verbeeld

Kunst en seks in Parijs (1850-1910)

17 mei 2016 17.00

Debat

Wij nodigen U uit voor een lezingenavond over de verbeelding van de betaalde liefde in het Parijs van de tweede helft van de negentiende eeuw tot in het begin van de twintigste eeuw. De aanleiding is de tentoonstelling Lichte zeden. Prostitutie in de Franse kunst, 1850-1910 die tot en met 19 juni te zien is in het Van Gogh Museum te Amsterdam. De avond zal worden ingeleid door Rachel Esner (UvA). Vervolgens spreken Nienke Bakker en Edwin Becker (Van Gogh Museum). Aansluitend bestaat de mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussieren met Machteld Loewensteyn (UvA) als moderator.

De lezingenavond

Rachel Esner: Parijs -Hoofdstad van de 19e eeuw

Voor de Duitse filosoof Walter Benjamin was het 19e-eeuwse Parijs de synthese van de moderne wereld. Hier kwam alles samen dat nieuw was - bourgeoisie en arbeidersklasse, ijzerarchitectuur, gaslicht, massa- en consumentencultuur, nieuwe transportsystemen, het spektakel en de entertainmentindustrie, de massa an sich - kortom het kapitalisme met al zijn uitwassen. In deze beknopte inleiding zal Rachel Esner, universitair docente, de kernbegrippen van deze modernite (een concept geintroduceerd door de dichter Charles Baudelaire in zijn manifest Le peintre de la vie moderne) uiteenzetten, en de sociale, politieke en artistieke context voor de moderne kunst - met als een van haar hoofdonderwerpen de prostituee - schetsen.

Nienke Bakker: Tentoonstelling `Lichte zeden' - Ontstaan en inhoud

Nienke Bakker is conservator van de tentoonstelling Lichte zeden. Prostitutie in de Franse kunst, 1850-1910. Deze tentoonstelling is nu te zien in het Amsterdamse Van Gogh Museum en daarvoor in het Musee d'Orsay in Parijs (als Splendeurs et miseres), over de verbeelding van het thema prostitutie in de Franse 19de-eeuwse en vroeg 20ste-eeuwse beeldende kunst. Nienke vertelt over de totstandkoming van de tentoonstelling, de verschillende onderwerpen die erin belicht worden en de (kunst)historische achtergrond waartegen we deze kunstwerken moeten beschouwen.

Edwin Bekker: Tentoonstelling `Lichte zeden' - Plaats binnen innovatief tentoonstellingsbeleid

Edwin Becker, hoofdconservator tentoonstellingen bij het Van Gogh, zal uitleggen hoe de expositie Lichte zeden. Prostitutie in de Franse kunst, 1850-1910 past binnen het tentoonstellingsbeleid van het Van Gogh Museum. In het museum worden regelmatig innovatieve thema's gepresenteerd die zich richten op de tweede helft van de negentiende eeuw, zoals het Naturalisme. Daarbij wordt niet alleen beeldende kunst getoond, maar spelen ook bijvoorbeeld aspecten als fotografie en film een belangrijke rol, zoals de tentoonstelling Lichte zeden laat zien.

Over de sprekers

Dr. Rachel Esner, geboren te New York, studeerde aan Columbia University, City University of New York en de Universitaet Hamburg. Sinds 2003 is zij als universitair docente verbonden aan de UvA (leerstoelgroep Moderne en Hedendaagse Kunst). Haar specialismen zijn de Franse kunst van de 19e eeuw, de geschiedenis van musea en tentoonstellingen, en de geschiedenis van de kunstkritiek. Momenteel verricht zij onderzoek naar het imago van de (Franse) kunstenaar in de populaire media in de 19e eeuw.

Nienke Bakker is conservator schilderijen bij het Van Gogh Museum. Zij maakte deel uit van het redactieteam van de webversie van Van Goghs volledige correspondentie, www.vangoghletters.org (2009), de zesdelige uitgave Vincent van Gogh - De brieven. De volledige, geillustreerde en geannoteerde uitgave (2009) en de bloemlezing Vincent van Gogh, De kunst van het woord. Zijn mooiste brieven (2014). Zij maakte verscheidene tentoonstellingen over Vincent van Gogh en de laat-19de-eeuwse kunst, waaronder Van Goghs brieven (2009), Van Gogh aan het werk (2013) en Lichte zeden. Prostitutie in de Franse kunst, 1850-1910 (2015-2016).

Edwin Becker (1963) is hoofdconservator tentoonstellingen en is vanaf 1982 verbonden aan het museum, met als specialisatie (beeldende en toegepaste) kunst uit het fin-de-siecle, wat resulteerde in presentaties van verrassende en onontdekte thema's en kunstenaars. Hij organiseerde bijvoorbeeld exposities over In Perfect Harmony: schilderij + lijst 1850-1920, L'Art Nouveau: La Maison Bing en Egon Schiele. Sinds 2006 is hij hoofd(conservator) tentoonstellingen bij het Van Gogh Museum, waarbij hij als opdrachtgever verantwoordelijk is voor een gevarieerd tentoonstellingsprogramma, van Gedroomde Landschappen, Symbolisme van Van Gogh tot Kandinsky, tot Munch : Van Gogh.

Machteld Loewensteyn is als kunsthistoricus verbonden aan de Amsterdam School of Historical Studies van de UvA en adviseur van de Amsterdamse Academische Club voor de programmering op het gebied van kunstgeschiedenis en geschiedenis.

Blijft u eten?

U bent van harte uitgenodigd om na afloop te blijven voor de clubschotel voor 15 euro, een heerlijke huisgemaakte schotel voor een vriendelijke prijs. Zo heeft u de mogelijkheid weer op tijd te vertrekken. Leden krijgen 15% korting.

Programma

* 17.00 uur inloop

* 17.30 uur start debat

* 18.45 uur einde debat

* aansluitend diner (optioneel)

Aanmelding

* Amsterdamse Academische Club (AAC)

Oudezijds Achterburgwal 235 | 1012 DL Amsterdam

+31 (0)20 525 1570

Ga naar detailpagina

Gepubliceerd door Amsterdamse Academische Club