Nederlandse jazzmusici zochten eigen identiteit

Muziekwetenschap

17 mei 2016 14.00

Promotie

Loes Rusch richt zich in haar onderzoek op de manier waarop Nederlandse musici, beleidsmakers, journalisten en het publiek in de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw een bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van het idee van een typisch Nederlandse jazz, ook wel bekend als `Nederlandse geimproviseerde muziek'. In deze periode kwam een groep musici op in Nederland - onder anderen Misha Mengelberg, Han Bennink, Willem Breuker en Leo Cuypers - die hun muziek niet langer modelleerde naar Amerikaanse jazz, maar die het jazz-idioom gebruikte in de zoektocht naar een eigen muzikale en culturele identiteit. Rusch wil de betekenis van jazz niet alleen begrijpen vanuit de internationale muzikale context van (Amerikaanse) jazz, maar ook als een culturele praktijk die betekenis krijgt binnen de nationale cultuurpolitieke context.

Mw. L. Rusch: `Our Subcultural Shit-Music': Dutch Jazz, Representation, and Cultural Politics. Promotor is prof. dr. W. van de Leur. Copromotor is prof. dr. A.R. Whyton (VU).

Deelname

Toegang vrij

Locatie

* Agnietenkapel

Oudezijds Voorburgwal 229 - 231 | 1012 EZ Amsterdam

+31 (0)20 525 2362

Ga naar detailpagina

* Download de samenvatting (PDF)

Gepubliceerd door UvA Persvoorlichting