Digitaal Opkopersregister tegen woninginbraak en heling


woensdag 18 mei 2016

In Zuidoost-Drenthe wordt, net als in de rest van Nederland, vaak ingebroken. De gevolgen van een inbraak hebben een grote impact. De privacy wordt geschonden, het veiligheidsgevoel wordt aangetast en mensen missen dierbare en of kostbare spullen. Gebleken is dat gestolen goederen na een
(woning)inbraak vaak worden doorverkocht.

Het terugdringen van woninginbraken heeft hoge prioriteit bij de politie, het Openbaar Ministerie en de gemeente. Gezamenlijk willen zij daarom investeren in de aanpak van heling om daarmee de afzetmarkt van inbrekers te verstoren. In deze aanpak van heling speelt het Digitaal Opkopersregister
(DOR) een rol.

Wat is het Digitaal Opkopersregister?

Het DOR faciliteert opkopers bij het registreren van de goederen die zij aankopen. Een bijkomend voordeel is dat op deze wijze ook meer gegevens over het gekochte goed (waaronder foto's) en de verkoper (legitimatieplicht) worden geregistreerd. Daarnaast is het systeem gekoppeld aan het
politiesysteem. Het DOR biedt daarmee de mogelijkheid om automatisch, bijvoorbeeld aan de hand van een serienummer, te controleren of goederen als gestolen geregistreerd staan. Wanneer dit het geval is, is er sprake van een match en ontvangt de politie hiervan automatisch een melding. De
snelheid van uitwisseling van deze gegevens met de politie, vergroot de pakkans op helers, inbrekers en veelplegers.

De burgemeester van Coevorden heeft het DOR als doorlopend en gewaarmerkt register voor de in- en verkoop van gebruikte en ongeregelde goederen aangewezen en onder artikel 2.68 opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening.

Wat betekent het DOR voor ondernemers?

Op grond van artikel 2:68 Algemene Plaatselijke Verordening Coevorden dient elke handelaar of voor hem handelend persoon binnen drie dagen schriftelijk te melden:

* dat hij het beroep van handelaar uitoefent met vermelding van zijn woonadres en het adres van de bij zijn onderneming behorende vestiging;
* van een verandering van de onder a, sub 1, bedoelde adressen;
* dat hij het beroep van handelaar niet langer uitoefent.

Indien u zich nog niet gemeld heeft dient u dit alsnog te doen, ook als u niet staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De wettelijke verplichting betreffende het bijhouden van een register wordt vereenvoudigd door het digitaal opkopersregister. U wordt als ondernemer beter beschermd
tegen heling dankzij de verbinding met het register van gestolen goederen. Daarnaast is de verkoper aansprakelijk te stellen, indien het aangeboden en ingekochte goed gestolen blijkt te zijn.

Aansluiting digitaal opkopersregister

Wanneer u bent aangesloten op het digitale opkopersregister kunt u bijhouden wat u in- en verkoopt. In het DOR dient u consequent in te voeren:

* welk goed het betreft, inclusief merk, type en serienummer;
* wanneer dit goed is gekocht;
* van wie het goed is ingekocht of ingenomen;
* voor welk bedrag het goed is ingekocht;
* en op welke datum en aan wie het door verkocht is.

Registercontroles

De politie gaat vanaf juni 2016 registercontroles uitvoeren. Hierbij wordt samengewerkt met de gemeente Coevorden. Als geconstateerd wordt dat het register niet of niet juist wordt bijgehouden, is dit strafbaar en wordt daarop gehandhaafd. Wanneer er gestolen goederen bewust worden
doorverkocht dan is dit ook strafbaar (heling). Bij de aanpak heling starten we in eerste instantie met de goudopkopers, telefoonwinkels, juweliers en pandjeshuizen.