Europese aanbesteding voor benzine- en dieselvoertuigen Brandweer


18 mei 2016

Op 2 mei is de landelijke Europese aanbesteding voor dienstvoertuigen voor de brandweer op TenderNed geplaatst. Het gaat om de aanbesteding van bijna 1.000 voertuigen tot 3,5 ton GVW (Gross Vehicle Weight') verdeeld over vier jaar. De aanbesteding is onderverdeeld in vier percelen:
personenauto's, bestelwagens, terreinwaardige voertuigen en overige voertuigen (pick-up en cross-overs).

"De aanschaf betreft zowel diesel- als benzineauto's, benadrukt voorzitter Stephan Wevers van Brandweer Nederland. `Zo kunnen regio's straks zelf de keuze maken om benzinevarianten - mits leverbaar - aan te schaffen. Maar een aantal auto's zal dusdanig veel kilometers gaan maken, dat diesel de
meest logische brandstof is, gelet op onderhoudskosten en verbruik. Daarnaast zijn sommige typen voertuigen niet leverbaar met benzine als brandstof, bijvoorbeeld de volwaardige terreinvoertuigen. Verder maakt het energielabel van het aangeboden voertuig, waarin CO-2 uitstoot en
brandstofverbruik zijn opgenomen, onderdeel uit van de gunning. Uiteindelijk is het aan de individuele veiligheidsregio's zelf hierin een keuze te maken. Er zijn regio's die hybride-auto's (bijvoorbeeld elektrische auto's) gaan aanschaffen. Voor hen volgt een separaat aanbestedingstraject."

De duur van de raamovereenkomst is een jaar, met stilzwijgende verlenging van drie maal een jaar. Tot en met 17 mei jl. konden geinteresseerde partijen nog vragen stellen. De termijn voor indienen van de inschrijvingen sluit op 3 juni a.s. om 12.00 uur. Met deze gezamenlijke aanbesteding doen
24 regio's en het IFV mee. De Faciliteit Landelijke Inkoop Brandweer Nederland (FLIB) ondersteunt de regio's bij de aanbesteding.

Brandweer en duurzaamheid
Er speelt nog een aantal aanbestedingtrajecten, waaronder die van energie en kleding. Wevers: "In beide trajecten speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Voor gas en elektra gaan de regio's voor 100% duurzaamheid. Voor wat betreft kazernekleding wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen
ook meegenomen: kleding afkomstig van bijvoorbeeld `kinderarbeid' heeft een absoluut `no go'. De 100% duurzame kazernekleding bestaat uit biologisch geteeld katoen en gerecyclede synthetische (polyester) vezels. Duurzame veiligheidsschoenen bestaan uit gemiddeld 20% gerecycled materiaal."