OM Rotterdam: sterke stijging mensensmokkelzaken


18 mei 2016 - Arrondissementsparket Rotterdam

Sinds het najaar van 2015 ziet het openbaar ministerie in de regio Rotterdam een flinke stijging van het aantal mensensmokkelonderzoeken. In 2015 werden in totaal 20 zaken van vermeende mensensmokkelaars bij het OM aangebracht, bijna net zoveel als in de twee jaren ervoor (23 verdachten in
2013 en 2014). Sinds het begin van dit jaar zijn er al 32 verdachten aangehouden voor mensensmokkel. De komende weken moeten negen van die verdachten voor het eerst op zitting verschijnen in de Rotterdamse en Dordtse rechtbank. Een zaak wordt inhoudelijk behandeld. Zes andere zaken staan pro
forma op zitting.

De overheidsdiensten werken nauw samen om gevallen van mensensmokkel aan te pakken en om drempels op te werpen voor mensensmokkelaars. In veel gevallen gaat het om mensen die via een van de ferrydiensten in het gebied rond Rotterdam proberen om Engeland te bereiken.
De meeste gevallen van mensensmokkel in de regio spelen zich af in Hoek van Holland, van waaruit dagelijks een veerboot naar Engeland vertrekt. De Koninklijke Marechaussee (KMAR) en politie zetten in Hoek van Holland, de Rotterdamse haven en het Botlekgebied extra capaciteit in op het
controleren van vrachtwagens, waarbij gebruik wordt gemaakt van migratiehonden en speciale apparatuur. Alle informatie over illegale migratie en mensensmokkel wordt onderzocht om deze te gebruiken in opsporingsonderzoeken door ofwel een speciaal politieteam dat zich onder meer bezighoudt met
mensensmokkel (AVIM) of de teams migratiecriminaliteit van de KMar.
Bij het OM werken een in mensensmokkel gespecialiseerde officier van justitie en twee parketsecretarissen. Daarnaast wordt de samenwerking gezocht met private partijen, zoals ferrydiensten. Een campagne van Meld Misdaad Anoniem die begin dit jaar van start ging in de Rotterdamse Haven roept
vrachtwagenchauffeurs die via de haven reizen op om mogelijke signalen van mensensmokkel te melden.

Het is moeilijk om bij de organisaties achter de smokkel te komen, vertelt mensensmokkel officier van justitie Mirjam Blom. "De mensen die zijn aangetroffen willen of durven meestal niet veel te vertellen over de achtergrond van hun reis." De onderzoeken naar mensensmokkel zijn dan ook lastig,
maar noodzakelijk. De toegenomen stijging heeft grote gevolgen voor de opsporingsdiensten, voor de transport- en ferrybedrijven, en niet in de laatste plaats voor de vluchtelingen zelf. "We zien vluchtelingen uit allerlei landen, van Irak tot Albanie, die onder erbarmelijke omstandigheden
worden vervoerd", vertelt Blom. "In een geval zaten dertien mensen tussen een partij rottend fruit. Maar we hebben ook gezien dat mensen in de keukenkastjes van een camper of in de kofferbak van een personenauto zaten. Mensonterende, soms levensgevaarlijke toestanden."*

De verdachten die de komende weken op zitting staan zijn in februari aangehouden bij controles door de Koninklijke Marechaussee. Op 19 mei staat een 47-jarige Roemeense man terecht. Hij wordt er van verdacht dat hij twee Syriers vervoerde in kasten in zijn bestelbus. Zes andere zaken worden
nog niet inhoudelijk behandeld. Op 26 mei moeten een 35-jarige Poolse chauffeur van een bakwagen en zijn 28-jarige bijrijder uit Roemenie voor de rechter verschijnen. In hun laadruimte werd een Afghaans gezin aangetroffen. De zes personen waren verborgen in een dubbele achterwand van 40 cm
breed met twee kleine luchtgaatjes.

Op 31 mei staan drie zaken op zitting: Een 49-jarige man uit Roosendaal die in zijn bestelauto vier Afghaanse mensen vervoerde. Een 39-jarige man en 38-jarige vrouw uit Groot-Brittannie met twee personen in de kofferbak van hun personenauto. En een Roemeen (32) die in zijn bestelbus, naast
lege aardappelkistjes, negen Afghanen vervoerde. Op 9 juni staat een 35-jarige Roemeense vrachtwagenchauffeur op zitting - tussen de meubels in zijn laadruim waren vijf Syriers verstopt. Ook op 9 juni staat de zaak van een Duitse verdachte pro forma, deze verdachte werd aangehouden met 17
Afghanen in zijn vrachtwagen tussen een lading isolatiemateriaal.

Deel dit op

*