Ontbundeling. Consequenties van de digitalisering van onze mediacultuur

18mei2016

17.00 - 18.30

Ontbundeling. Consequenties van de digitalisering van onze mediacultuur

In samenwerking met Athenaeum Boekhandel en HvA Domein Digitale Media en Creatieve Industrie

18mei2016 17.00 - 18.30

Lezing

Wanneer tijdschriften door financiele of economische oorzaken hun bestaansrecht of hun identiteit verliezen, staat ook het samenhangende geheel van het in die publicaties vervatte wereldbeeld op het spel. Het is mooi dat je op internetblogs of via pay-per-article platforms losse stukken kunt lezen, maar een weekblad is meer dan een aantal tekst- en beeldelementen met een nietje erdoor. Als het lijfblad verdwijnt als leverancier, waar halen wij dan ons wereldbeeld vandaan? Een constructief debat over de consequenties van een veranderende mediacultuur met Xandra Schutte (Groene Amsterdammer), Alexander Pleijter (De Nieuwe Reporter), Miriam Rasch (HvA) en dr. Usha Wilbers (Radboud Universiteit).

Wat in bedrijfskundige en economische studies `ontbundeling' (unbundling) wordt genoemd, is een fenomeen dat ook in de mediacultuur aan urgentie wint. Het nieuwsaanbod is groter dan ooit, maar het wordt gefragmenteerd aangeboden. Ieder voor zich moeten wij ons wereldbeeld uit die losse componenten opbouwen, de context van een publicerende instantie raakt steeds meer op de achtergrond.

Na de religieuze ontzuiling van de media en het daaropvolgende afschudden van de resterende ideologische veren, treedt in de afgelopen jaren deze ontbundeling krachtig op. Dat roept de vraag op waar burgers, lezers, studenten in de toekomst hun wereldbeeld in de Nederlandse taal aan gaan ontlenen? Het hele idee van een lijfblad, als een intellectuele en culturele thuishaven waar je met een vaste regelmaat je eigen standpunten aan scherpt, heeft in de naoorlogse periode nog nooit zo op het spel gestaan.

Of is het verlangen naar zo'n thuishaven iets traditioneels en ouderwets? Is de ontbundeling van onze mediacultuur een door de economische realiteit afgedwongen doemscenario of is het een vrije keuze, die zelfs allerlei voordelen biedt? Wordt gefragmenteerde en gepersonaliseerde consumptie van informatie, nieuwsvoorziening en achtergrondanalyse de nieuwe norm? Of zijn er mogelijkheden voor bepaalde om als het ware een `herbundeld' pakket aan teksten en beelden aan te bieden waar lezers en kijkers zich regelmatig in kunnen verdiepen en spiegelen?

Aanmelden

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend: wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | T: 020 525 8142.

AANMELDEN

* www.spui25.nl

* Spui 25

Spui 25-27 | 1012 XM Amsterdam +31 (0)20 525 8142

Gepubliceerd door Spui25