Met leerlingen filosoferen over `vastgeroeste' religieuze en politieke onderwerpen - KU Leuven

18 MEI 16. Een van de efficientste manieren om op school preventief om te gaan met `radicalisering' van opvattingen is het voeren van een kritische dialoog met de leerlingen. Maar hoe pak je dat aan? Op 21 mei laat het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (HIW) van de KU Leuven in een aantal workshops zien hoe je zo'n gesprek kan aangaan met jongeren tussen 6 en 18 jaar.

Het HIW haalt voor de gelegenheid internationale autoriteiten op het vlak van filosoferen met leerlingen naar Leuven. Yahya Ghaedi is Iranier en gespecialiseerd in kritisch denken met moslimleerlingen. Hij zal dieper ingaan op manieren om God en religie bespreekbaar te maken. Ann Pihlgren is een Zweedse academica en gewezen politica die heel wat boeken schreef over filosoferen met kinderen. Zij zal het hebben over omgaan met jongeren en gevoelige politieke thema's. De derde spreker is Kristof Van Rossem, Vlaamse autoriteit op het vlak van het socratisch gesprek en het filosoferen in de klas. Hij reikt manieren aan om in dialoog te gaan met leerlingen die een heel sterke religieuze of politieke overtuiging hebben.

Meer informatie over de studiedag vindt u op https://hiw.kuleuven.be/eng/events/1516/flexibleminds/. De studiedag is een organisatie van het HIW en de Specifieke Lerarenopleiding Maatschappijwetenschappen en Filosofie.

U bent van harte welkom op deze internationale `Flexible Minds'-studiedag. Naast een gesprek met de sprekers kan u ook getuigenissen en praktijkvoorbeelden sprokkelen bij de deelnemers. Dat zijn vooral leerkrachten filosofie, godsdienst, cultuurwetenschappen en zedenleer. Ook docenten aan de lerarenopleiding, freelance kinderfilosofen en studenten nemen deel.

Praktisch:

21 mei 2016, 9-17u

Hoger Instituut voor Wijsbegeerte, Kardinaal Mercierzaal

Kardinaal Mercierplein 2, Leuven

Contact:

* Griet Galle, vakdidactica Filosofie SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie

* Kristof Van Rossem, praktijklector Filosofie SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie