Lelystads onderwijs verdiept zich in 21ste eeuwse vaardigheden


Geplaatst: 13-5-2016

Op woensdag 11 mei 2016 kwamen de Lelystadse onderwijspartners en gemeente samen tijdens de Lelystadse Onderwijsconferentie over 21ste eeuwse vaardigheden. Het onderwerp 21ste eeuwse vaardigheden is een van de vier pijlers waar de Lelystadse Educatieve Agenda (LEA) 2015-2018 zich op richt.
Professionals die werkzaam zijn in het onderwijs hebben door middel van het delen van hun ervaringen en het bijwonen van workshops tijdens de conferentie hun kennis verrijkt en ideeen opgedaan voor praktijksituaties.

Wethouder Van Wageningen opent de LEA-bijeenkomst

Voorbereiding op toekomst

Wethouder van onderwijs, Elly van Wageningen, opende de conferentie: "Ik ben verheugd over deze conferentie die specifiek gaat over het specifiek stimuleren van 21ste eeuwse vaardigheden bij kinderen en jongeren. Professionals uit alle onderwijsdisciplines denken vandaag met elkaar na over hoe
deze vaardigheden verder te ontwikkelen binnen het onderwijs. Veel enthousiaste leidsters en leerkrachten zijn er al met hun leerlingen mee bezig. Specifieke voorbeelden van plekken waar 21ste eeuwse vaardigheden volop aan bod komen zijn de Vroeg- en voorschoolse educatie op de
peuterspeelzalen en in de eerste twee jaren van het primair onderwijs; extra aandacht voor begrijpend lezen en techniek in het primair onderwijs; het Technasium op de SGL, het Vakcollege op de Arcus en Leren van Topmentaliteit op het MBO College. Aandacht voor 21ste eeuwse vaardigheden bereidt
kinderen en jongeren beter voor op de toekomst."

21ste eeuwse vaardigheden

De onderwijspartners en gemeente hebben samen de LEA 2015-2018 ontwikkeld, waarin ambities zijn vastgelegd over vier lijnen: het jonge kind, passend onderwijs, van onderwijs naar arbeidsmarkt en 21ste eeuwse vaardigheden. Onder 21ste eeuwse vaardigheden worden vaardigheden verstaan op het
gebied van samenwerken, probleemoplossend vermogen, ICT geletterdheid, creativiteit, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden. De onderwijspartners hebben in de LEA het belang aangegeven van aandacht voor deze vaardigheden in het onderwijs. Het is een nieuw benoemd terrein in de
LEA en daarmee ook een zoektocht naar manieren hoe deze vaardigheden in het onderwijs te vervlechten.