Gepassioneerde motorondersteuners die breder kijken


24 mei 2016

Parels voor Arno van Kins en Kour van der Laan

Naast branden blussen en hulp verlenen, krijgt Brandveilig leven bij de brandweer steeds meer aandacht. Want minder brand betekent minder leed, minder slachtoffers en minder schade. Brandweermensen die zich hiervoor op uitzonderlijke wijze inzetten, krijgen een `parel van de brandweer' cadeau.

Deze keer: Arno van Kins en Kour van der Laan van de brandweer Haaglanden.

naar boven

Kour-en-Arno-630

Arno van Kins (rechts) en Kour van der Laan (links) van de brandweer Haaglanden hebben naar eigen zeggen de mooiste baan van Nederland. Maar om die baan overeind te houden, hebben ze flink moeten strijden. Want hulpverlening breder bekijken, `daar zijn wij niet van', zo is vaak nog de algemene
opvatting. Terwijl je er zoveel mee kunt bereiken, vinden Van Kins en Van der Laan. Toch bleef hun meerwaarde niet onopgemerkt, want ondertussen ontvingen zij ieder twee parels voor hun inzet voor brandveilig leven.

Vier jaar geleden startte bij brandweer Haaglanden de pilot Motorondersteuning Brandweer (MOB). Van Kins en Van der Laan rijden sindsdien vijf dagen per week op de brandweermotor als een soort verkenner vooruit. `Wij zijn na een melding snel ter plaatse en kunnen dan een goed beeld vormen van
de situatie. Of het nou om een brand gaat, een aanrijding of een melding van een vreemde lucht. Bij een onduidelijke melding kunnen wij de juiste hulp inroepen en ook de juiste hoeveelheid hulp. En vaak handelen we het ook gewoon zelf af', vertelt Van Kins.

Mototondersteuning HaaglandenAandacht en efficientie

De kracht van de motorondersteuning zit volgens het duo in twee dingen. Ten eerste is het laagdrempelig. Van Kins: `Als je alleen bent, maak je veel sneller contact met mensen dan als je met een volle TS komt aanrijden. Als er een melding is van een vreemde lucht, dan is dat vaak met een
meting zo opgehelderd. Dat is het perfecte moment om even te praten over rookmelders of vluchtroutes. Want dan vind je aansluiting en kun je aandacht aan mensen besteden.' Het tweede voordeel van de motorondersteuning is de efficientie. `Voor een kat in een boom of een brand in een prullenbak
heb je geen zes man en tien ton aan materieel nodig. Zo kunnen we onze capaciteit veel slimmer gebruiken', legt Van der Laan uit. `Want als die tankautospuit er niet uit hoeft om een prullenbak te blussen, is die beschikbaar voor grote incidenten of kan ermee worden geoefend. Wij handelen de
"kruimelincidenten" zelf af.'

Nu we er toch zijn

Van Kins en Van der Laan hebben altijd geloofd in het motorverhaal. Tegen de stroom in vaak. Want de meerwaarde van hulpverlening breder bekijken dan de gangbare verdeling tussen koude en warme taken, daar was niet iedereen van overtuigd. Van der Laan: `Wij maken een combinatie van die taken.
Waar het ons om gaat, is dat mensen zich veilig voelen. Dat gaat verder dan hulpverlening bij incidenten. In Engeland noemen ze dit community safety'. Van Kins: `Laatst was ik ergens voor een gasmeting en merkte ik aan de bejaarde vrouw die gebeld had dat ze helemaal niet in orde was. Ik heb
toen de ambulance gebeld en gewacht tot die er was. Die mevrouw is met spoed opgenomen. Later heb ik haar opgezocht omdat ik haar een rookmelder had beloofd. Want dat doen we ook, nazorg leveren. Ook na incidenten. Dat zijn ook goede momenten om het met mensen eens over hun veiligheid te
hebben.' Noemt Van Kins het bewust `veiligheid' en niet `brandveiligheid'? `Ja. Natuurlijk zijn wij van brand, maar als we er toch zijn, kunnen we ook andere zaken signaleren.' Van der Laan laat een pasje zien van het meldpunt van het sociale wijkzorgteam in Den Haag. `Voor de brandweer gaan
deuren open. Daar kunnen we heel goed gebruik van maken als het gaat om maatschappelijke veiligheid.'

Kour-en-ArnoEen warm hart

De inzet van Van Kins en Van der Laan bleef niet onopgemerkt. Jacqueline van Tol van de meldkamer droeg de heren eerder al voor een parel voor. `Maar toen brandveilig leven een speerpunt werd, kwam er pas echt interesse voor onze visie en werkwijze, want daar moest het korps wat mee. Dat
brandveilig leven heel goed bij de motor past, hadden we toen wel bewezen', vertelt Van Kins. Inmiddels is de pilot een vaste unit geworden en komen er deze zomer nog drie motorrijders bij. En het duo ontving nog een parel, dit keer uit handen van de directeur brandweerzorg. Toch zijn ze
vooralsnog de enige twee brandweermannen op de motor in heel Nederland. Het is hun missie om de meerwaarde hiervan verder uit te dragen. Van der Laan: `Brandveilig leven is veel meer dan voorlichting geven en folders uitdelen. Wij leggen vaak aan collega's uit wat het precies is en wat het
oplevert. En we moeten ons ook beseffen dat niet iedereen hiervoor geschikt is. Om brandveilig leven verder te brengen, moeten we dus ook anders gaan werven. Voor het uitvoeren van een warm/koud-combifunctie heb je nou eenmaal andere kwaliteiten en capaciteiten nodig dan iemand die alleen is
aangenomen om warme of koude taken te verrichten.'

Kour-en-ArnoWaardering

Met de parels zijn de heren blij, maar veel belangrijker vinden ze de waardering van het publiek. Van Kins: `Het is fijn om wat voor mensen te kunnen betekenen. Het zijn vaak simpele dingen waar mensen erg mee geholpen zijn. Hun dankbaarheid, daar doen we het voor.' Van der Laan besluit: `We
worden betaald door de belastingbetaler, dus is het fijn om wat terug te kunnen geven.'