Cognitive and linguistic factors in writing development (Promotie) - Radboud Universiteit

woensdag 25 mei 2016

Tijd vanaf 10:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen

Promovendus mevrouw MSc. E. Drijbooms

Promotor(es) prof. dr. L.T.W. Verhoeven

Copromotor(es) dr. M.A. Groen

Subtitel Cognitive and linguistic factors in writing development

Beschrijving

Hoewel het leren schrijven van teksten, zoals verhalen, een van de belangrijkste doelen van het basisonderwijs is, is er nog relatief weinig bekend over de vaardigheden die dit leerproces te ondersteunen. Elise Drijbooms onderzocht verschillen in schrijfvaardigheid tussen leerlingen in de bovenbouw van de basisschool. Ze stelde vast dat de verschillen te maken kunnen hebben met executieve functies: cognitieve controlevaardigheden van het brein en taalvaardigheden zoals woordenschat en grammaticakennis. Handschrift en spelling zijn ook belangrijk, maar hun rol neemt duidelijk af naarmate kinderen ouder worden. Hun invloed is vooral nog zichtbaar in het schrijfproces. Uit een analyse van oogbewegingen en pauzetijden blijkt dat kinderen verhalen op een erg stapsgewijze manier schrijven. Voor kinderen is het nog erg moeilijk om tegelijkertijd te schrijven en na te denken over de inhoud van hun tekst. Vermoedelijk vereist het schrijven zelf nog veel aandacht van hen. Advies aan leerkrachten: focus op automatisering van het handschrift, maar creeer ook mogelijkheden om metacognitief en metalinguistisch bewustzijn over schrijven te stimuleren, bijvoorbeeld aan de hand van schrijfworkshops.

Biografie

Elise Drijbooms (1986, Antwerpen) voltooide een interdisciplinaire Europese research master in de neurolinguistiek. Haar promotieonderzoek is begeleid vanuit het Behavioural Science Institute en evolueerde tot een joint PhD project met de universiteit van Antwerpen