Documentaire over de onthulling van het moeder(eigen)gen


Première In Utero: over de wisselwerking tussen de omgeving en het ongeboren kind

Tiel, 20160523 -- Op 27 mei gaat in Tiel de film In Utero in Nederland in première. De film van regisseuse Kathleen Man Gyllenhaal toont aan hoe belangrijk de periode in de baarmoeder is. Aan de hand van interviews met onder meer psychiaters, psychologen, neurologen, onderzoekers én aan de hand van culturele mythes, populaire films en medische technologische trends is een documentaire ontstaan die de geheimen prijsgeeft van de kwetsbare wisselwerking tussen een ongeboren kind, de moeder en haar omgeving. De film, over het ontstaan van het ‘moeder(eigen)gen’, gaat op 27 mei om 20.00 uur in première in Theater De Agnietenhof in Tiel.

Waar veel antwoorden voor ons gedrag te vinden zijn in onze eigen oorsprong, worden opgelopen trauma’s van ziekte, oorlog, geweld, stress, mishandeling en armoede onzichtbaar doorgegeven aan het ongeboren kind. Met deze film worden antwoorden gevonden op vraagstukken waar wij als mens tegenaan lopen.

Moeder(eigen)gen

De mens is niet enkel het resultaat van een samensmelting van genen, maar het gevolg van een wisselwerking met invloeden uit de omgeving. De eerste en meest bepalende wisselwerking van ieder mens is die met de moeder; zij geeft als het ware haar ervaring via een ‘moeder-eigen-gen’ door aan haar kind. In de documentaire wordt de zwangerschap in een groter perspectief geplaatst, om zo inzicht te verschaffen in de manier waarop wij als samenleving moeders en hun ongeboren kinderen support geven; dat is van directe invloed op de toekomst van ieder wezen.

Ongezien verkocht

Margriet Wentink en Wim Wassink van het Tielse INTERAKT (Centrum voor Meergenerationele Psychotraumatologie) hebben samen met hun collega’s Christine van Dalen en Laurens Demmer van Identiteitsontwikkelingcentrum voor mens & organisatie MEI de rechten aangekocht van deze film.

Margriet Wentink over de film: “Dat eerste stukje leven… het is onopgemerkt de belangrijkste vorming van ons leven. Gevoel en gehoor zijn het eerste dat een embryo ervaart. In die eerste paar weken en maanden worden omgevingsfactoren ingeprent; dat wat de moeder ervaart en doorleeft, wordt doorgegeven aan haar kindje. Deze imprint duiden we met het ‘moeder(eigen)gen’. Zo’n wezentje is dan nog ongeschonden maar heeft wel gevoel en alles wat de moeder meemaakt, wordt rauw ontvangen. Het pantser dat daarmee wordt opgebouwd, werkt een heel leven door. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor trauma’s, maar zeker ook voor alle mooie momenten van veiligheid.”

“Ongezien waren we al verliefd op de film en overtuigd van het belang van deze boodschap,” vertelt Wim Wassink. “We hebben samen met onze collega’s Christine van Dalen en Laurens Demmers de rechten meteen ongezien aangekocht. Al onze verwachtingen zijn ook uitgekomen, het is een adembenemend mooie film die ons zoveel inzichten geeft waardoor we ons op ons vakgebied nog verder kunnen ontwikkelen.”

Over de maker

Kathleen Man Gyllenhaal is een Amerikaanse schrijfster en regisseuse met een divers oeuvre van bekroonde drama’s en documentaires op haar naam. ‘Beauty Mark’, over Amerika’s obsessie voor een perfect lichaam, en ‘Sita, a Girl from Jambu’, over kinderen die in Nepal als sekswerkers gesmokkeld worden. De film ‘In Utero‘ is op verscheidene filmfestivals genomineerd voor beste documentaire.