Onderzoek naar clientervaring gebruikers jeugdhulp en Wmo-ondersteun..


27 mei 2016
[IMG]

Zo'n 2.500 jeugdhulpclienten (en/of hun ouders) en 2.000 gebruikers van Wmo-ondersteuning krijgen begin juni het verzoek om een vragenlijst in te vullen. De gemeente heeft een wettelijke verplichting om clientervaringsonderzoek uit te voeren onder de gebruikers van jeugdhulp en
Wmo-ondersteuning. Bij de jeugdigen gaat het alleen om clienten die individuele hulp hebben gehad (een maatwerkvoorziening). Bij volwassenen gaat het om mensen die bij het wijkteam zijn geweest en die zijn geholpen met een maatwerkvoorziening of met een andere oplossing.

Bij kinderen jonger dan 12 jaar krijgen alleen de ouders de vragenlijst toegestuurd. Bij jongeren tussen de 12 en 18 jaar krijgen zowel de jongeren als de ouders een uitnodiging. En bij inwoners boven de 18 jaar worden alleen zijzelf aangeschreven. Het invullen van de vragenlijst kan op papier
of digitaal.

Anonieme verwerking

Team Onderzoek & Statistiek van de gemeente heeft de deelnemers aan het onderzoek geselecteerd via een aselecte steekproef. Het team heeft hiervoor alleen de essentiele persoonsgegevens gekregen om de clienten aan te schrijven. Na afloop van het onderzoek worden de gegevensbestanden
vernietigd. De gemeente behandelt de antwoorden zorgvuldig en anoniem en koppelt ze achteraf nooit aan de individuele clienten. Het is en wordt dus nooit bekend welke clienten hebben meegedaan en welke antwoorden ze hebben gegeven.

Monitorrapportages

De vragenlijsten die worden gebruikt zijn deels verplichte, landelijke modelvragenlijsten. Het voordeel hiervan is dat de resultaten met andere gemeenten kunnen worden vergeleken. De gemeente Almere levert de resultaten aan bij het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING, onderdeel van
de VNG). Tegen het einde van 2016 zijn ze te vinden in de landelijke monitor sociaal domein op www.waarstaatjegemeente.nl. De resultaten worden ook opgenomen in de Almeerse monitor sociaal domein.

Later dit jaar ook clienttevredenheidsonderzoek

De uitvoering van clientervaringsonderzoek is in handen van BMC Onderzoek. Het staat los van het clienttevredenheidsonderzoek dat Stipter later dit jaar uitvoert onder Wmo-clienten. Er is gekeken naar mogelijkheden om de onderzoeken samen te voegen. Dat bleek dit jaar nog niet mogelijk. De
komende jaren streeft de gemeente daar wel naar.