Strafrechtadvocaten bekritiseren beslagproces


Strafrechtadvocaten bekritiseren beslagproces

Laatste update:
28-05-2016 | 18:48

Nederland - De uitzending van EenVandaag besteedde op zaterdag 28 mei aandacht aan het beslagproces in Nederland. Daarin gaven vijf strafrechtadvocaten voorbeelden van clienten van wie tijdens het beslag goederen zouden zijn verdwenen.

`De politie betreurt het dat deze advocaten - wellicht om de privacy van hun clienten te beschermen - deze beweringen onvoldoende concreet maken', reageert portefeuillehouder Beslag Ronald Zwarter. `Op basis van hun uitspraken kunnen wij niet nagaan hoe een en ander is gelopen. Het in beslag
nemen van goederen moet zorgvuldig gebeuren. Daarvoor hebben we een vastomlijnde procedure. Het Openbaar Ministerie beslist wat er met de goederen gebeurt die de politie in beslag neemt. Medewerkers die zich niet aan de geldende procedure houden of goederen dan wel geld zouden ontvreemden,
kunnen gegarandeerd rekenen op een disciplinair en/of strafrechtelijk onderzoek. Integer handelen is voor de politie immers van vitaal belang.'

Weinig klachten

Behalve aangifte doen, kunnen burgers die zich benadeeld voelen een klacht indienen bij de politie. In 2014 noteerde het korps 83 klachten over inbeslagnames, terwijl er ruim 228.000 in beslag genomen voorwerpen geregistreerd stonden. Vorig jaar kwam de politie uit op 62 tegenover een totaal
van 204.685 en dit jaar staat de teller tot en met april op 14. Zwarter: `Uiteraard is het goed dat mogelijke misstanden bij de politie worden gemeld, want we nemen alle signalen zeer serieus. Ik wil benadrukken dat ik uitga van een integere organisatie en integere medewerkers. Inbeslagname is
een complex proces, dus fouten maken kan gebeuren. Maar elke vorm van niet-integer gedrag pakken wij hard aan.'

Sterk verbeterd

De afgelopen jaren is het beslagproces sterk verbeterd. De eindverantwoordelijkheid voor het hele beslagtraject ligt bij het Openbaar Ministerie, dat hierin samenwerkt met de politie, de bijzondere opsporingsinstanties en de Domeinen Roerende Zaken. In 2011 is gestart met de inrichting van
regionale beslaghuizen. De politie richtte een jaar later het Beslaginterventieteam op voor het eenduidig inrichten van het hele beslagproces. Daarbij zijn de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van alle bij inbeslagname betrokken medewerkers exact beschreven

Tevreden

Verder worden bepaalde stappen in het beslagproces tegenwoordig standaard door twee medewerkers uitgevoerd en geregistreerd. Het bevordert de transparantie en zorgt dat de hele gang van zaken traceerbaar en controleerbaar blijft. Ook het Beslagportaal, een interface tussen de administraties
van de betrokken ketenpartners, draagt hieraan bij. Tot slot investeerde de politie stevig in het opleiden van de hulpofficieren van justitie, die het eerste besluit moeten nemen over de voortgang van een inbeslagname. De nieuwe opzet is onder meer onderzocht door de Inspectie Veiligheid en
Justitie, die constateerde dat er grote stappen zijn gezet in het beslagproces en tevreden was over de werkwijzen in de eenheden van het korps.