Dekker: 'Scholieren voelen zich blijkbaar niet genoeg uitgedaagd'

Nergens ter wereld zijn scholieren zo ongemotiveerd als in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van de OESO. Volgens staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs ligt dat niet alleen aan de jongeren zelf. "Het is uiteindelijk een samenspel tussen leerlingen en leraar, zegt hij in een interview met 7Days en Scholieren.com.

De jongerenkrant en scholierenwebsite riepen jongeren op om een concreet voorstel te schrijven om het voortgezet onderwijs te verbeteren. De vijftien beste plannen zijn aan Dekker overhandigd. Omdat veel plannen gaan over een gebrek aan motivatie en hoe lessen interessanter kunnen worden, concludeert Dekker: "scholieren voelen zich blijkbaar niet genoeg uitgedaagd. Het is de truc voor leraren om niet alleen een goede les te verzinnen, maar ook eentje die bij de belevingswereld van jongeren past. Gebrek aan motivatie ligt niet alleen aan hen."

Hoewel Dekker het niet met elk scholierenvoorstel eens is, is hij blij met de feedback. "We zouden vaker de mening van scholieren moeten vragen. Met leerlingenraden bijvoorbeeld, waar ik groot voorstander van ben, maar ook door jongeren commentaar te laten geven op hun docenten. Dit soort dingen bewijzen maar weer dat scholieren de beste adviseurs van het onderwijs zijn."