Doorstroming A4 bij Leiden bijna net zo slecht als voor verbreding


3 juni 2016, 10:09

De opdeling van de A4 bij Leiden in een hoofd- en parallelbaan heeft de doorstroming weinig goed gedaan.

Voor 2012 had het verkeer in beide richtingen twee rijstroken ter beschikking en vormde het een belangrijke bottleneck. In 2010 en 2011 prijkte de brug over de Oude Rijn dan ook bovenaan de jaarlijkse file top 50.

In het kader van de spoedaanpak voor fileknelpunten van Camiel Eurlings werd het knelpunt aangepakt. Om het verkeer zo snel als mogelijk te ontlasten kon al in 2012 verlichting worden gebracht: in de verdiepte ligging, die voor de helft gereed was, had het verkeer in beide richtingen drie
smalle rijstroken die maar net in de beperkte ruimte pasten. De maximumsnelheid werd omlaag gebracht naar 80 km/u.

De resultaten mochten er zijn: in de richting Delft daalde de filedruk met 92 procent (2013 ten opzichte van 2010), in de richting van Amsterdam daalde de filedruk met 58 procent (idem).

In 2014 kwam het tweede deel van de verdiepte ligging gereed. Het verkeer richting Amsterdam werd toen via een apart wegdeel geleid. Tegelijkertijd werd een hoofd- en parallelstructuur ingericht: verkeer met lokale herkomst of bestemming moet nu gebruik maken van een aparte baan. De
hoofdrijbaan is versmald tot 2 rijstroken.

Dat blijkt behoorlijk inefficient: na de invoering van de hoofd- en parallelstructuur loopt de filedruk weer snel op. Richting Delft is de filedruk in 2015 5 keer zo hoog dan in 2013, in de richting Amsterdam verdubbelde de filedruk en zit daarmee al weer bijna op het niveau van voor de
wegverbreding.

Met name het wegvallen van de derde rijstrook op de hoofdrijbaan en de extra invoeger waarmee de parallelrijbaan aansluit op de hoofdrijbaan zorgen voor problemen. Ook als het gaat om ongevallen scoren die locaties hoog, iets dat de hoeveelheid files nog weer verergert.

Hoewel de keuze voor een hoofd- en parallelstructuur niet onlogisch is om te voorkomen dat problemen op het onderliggende wegennet terugslaan op de rijksweg, zien we dat dit voordeel in de praktijk niet opweegt tegen de opdeling in een hoofd- en parallelbaan. Het terugdraaien van

deze situatie zal niet eenvoudig zijn, het lijkt eenvoudiger om de parallelbaan van een extra rijstrook te voorzien. Bij de aanleg van de verbrede A4 is met dat scenario al rekening gehouden door hiervoor ruimte te reserveren.

Foto: (c) VID