LeasePlan: Goed dat branche zelf met heldere norm komt


03 juni 2016 , Schadeherstel

FOCWA Standaard wordt breed gedragen

PERSBERICHT - FOCWA heeft medio februari 2016 een moderne en nieuwe kwaliteitsstandaard geintroduceerd, waarmee de brancheorganisatie inzet op kwalitatief en veilig schadeherstel. De nieuwe standaard is in afstemming met stakeholders tot stand gekomen. LeasePlan is, als grootste
leasemaatschappij van Nederland, blij met dit initiatief. Henk Trimbach, manager Schade en Services bij LeasePlan: "Het is goed dat FOCWA zelf met zo'n kwaliteitsnorm komt."

Dat de veiligheid wordt geborgd door de nieuwe FOCWA Standaard is voor LeasePlan een vanzelfsprekendheid. Trimbach: "Deze verantwoordelijkheid ligt bij de partijen uit de schadeherstelbranche en moet niet door ons worden opgelegd."

De opkomst van private lease leidt tot een belangrijke verschuiving in de schadeherstelbranche, namelijk dat de opdrachtgever van schadeherstel steeds meer de berijder zelf wordt. Trimbach: "Dat heeft te maken met de opkomst van het mobiliteitsbudget, waarbij de werkgever de mobiliteitskeuze
in handen van de werknemer legt. Er is echter nog onvoldoende zicht op wat dit voor invloed heeft op het schadeaanbod."

Veel consumenten hebben onvoldoende besef van de veiligheidsrisico's van geen of ondeskundig schadeherstel. Trimbach beaamt dat. "Het is belangrijk om bij schade verder te kijken dan de buitenkant van de auto. Er is een specialist nodig om te beoordelen of vitale onderdelen van de auto
beschadigd zijn. Mogelijk kan FOCWA een rol spelen om de consument daarin op te voeden. Herstel is primair om de veiligheid te waarborgen. Secundair is het uiterlijk van de auto. Dat een leasemaatschappij veel moet uitkeren om een schade te herstellen, wordt gecompenseerd doordat we relatief
minder kwijt zijn aan letselschadevergoedingen."

De opkomst van de zelfrijdende auto is een ander aspect waar binnen de schadeherstelbranche veel belangstelling voor is. Trimbach waarschuwt daarbij voor schijnveiligheid. "Wanneer er auto's met zomer- en winterbanden door elkaar rijden, heeft niet iedere auto dezelfde remweg. Je kunt dan wel
niet schuldig zijn, maar je hebt wel een aanrijding. Dus als we straks die zelfrijdende auto willen stimuleren, moeten we zorgen dat de wetgeving op tijd in orde is."

Dealers hebben in de afgelopen jaren het schadeherstel voor een groot deel uitbesteed. Nu lijkt daar een kentering in te komen en gaan dealers, soms gedwongen door de importeur, zich weer meer met schadeherstel bezighouden. Toch stuurt LeasePlan schades veelal naar het universele
schadeherstelkanaal. Trimbach: "Ik ben ervan overtuigd dat een schadehersteller met voldoende kennis in huis een schade kwalitatief herstelt."

Het weerwoord van de fabrikant/importeur is dat auto's inmiddels zo complex zijn geworden dat schadeherstel bijna niet meer door een universeel gedaan kan worden. Trimbach: "In de afgelopen twintig jaar hebben we het gemiddelde schadebedrag nauwelijks zien stijgen. Dat vind ik wel een
compliment waard aan de FOCWA-bedrijven waar wij al die jaren zaken mee hebben gedaan. Wij proberen nu te sturen door te kijken wat exact de schade is. De dealer roept vaak dat een schade die door een universeel is hersteld, niet goed is verricht. Dat is niet waar. Veiligheid wordt door de
consument vaak onderschat, maar binnen de branche vaak zwaar overdreven."

- EINDE PERSBERICHT -