Wat vind jij van de hoofdlijn cao-voorstellen beroepsgoederenvervoer?


Wat vind jij van de hoofdlijn cao-voorstellen beroepsgoederenvervoer?

Geplaatst op 03 juni 2016
Jouw huidige cao heeft een looptijd tot het einde van dit jaar. We moeten binnen enkele maanden nieuwe cao-voorstellen gaan indienen. Voor jouw sector valt er veel te bespreken. De Unie richt zich vooral op de grote onderwerpen, de zaken die in onze ogen de meeste aandacht verdienen. In deze
brief gaan we daar in een hoofdlijn op in, zonder je te vermoeien met een uitgebreide- en formele beschrijving van die voorstellen. Richting werkgevers komt die er uiteindelijk wel. Het is nu eerst belangrijk dat je goed begrijpt waar we het over hebben. Vooral dat is onze bedoeling. Wil je
ons laten weten of je het wel of niet eens bent met de hoofdlijn? Verder hebben wij ook voor jou nog wat vragen.

Over jouw arbeidsmarktkansen

Het beroepsgoederenvervoer is op vele gebieden in ontwikkeling. Hoe anders ziet de sector er over enkele jaren uit? Is ook dan iedereen nog aan het werk? Kan ook daarna iedereen nog aan het werk blijven? Daarover zijn we nu al bezorgd ook in jouw situatie. Onze voorstellen gaan daarom over het
werken aan jouw kansen op de arbeidsmarkt. Voor nu en in de toekomst. In jouw huidige of misschien wel in een heel andere functie, zowel binnen als buiten het huidige bedrijf. Of zelfs helemaal buiten de sector. De Unie heeft daarvoor goede ideeen. Een aantal daarvan:



* Employabilityscan: Meten en weten wat je nodig hebt aan scholing, training en begeleiding om op de arbeidsmarkt kansrijk te zijn en te blijven? Ongeacht leeftijd en opleiding;
* Loopbaanscan: Net zoiets als de employabilityscan, maar dan vooral vanuit jouw eigen wensen. Wat wil je over pakweg 5, 10 of 15 jaar zijn en doen? Wat zijn dan jouw mogelijkheden?;
* Vitaliteitsprogramma: Gaat over een pakket aan maatregelen om zowel lichamelijk als geestelijk voldoende fit te zijn en te blijven. Een belangrijke voorwaarde om het werk te kunnen blijven doen;
* Financiele foto: Wat is jouw huidige- en de te verwachten toekomstige financiele situatie? Kun jij je permitteren om bijvoorbeeld minder uren te gaan werken? Of die andere baan te accepteren? Of juist eerder te gaan stoppen? Of ...?;
* Individueel scholingsbudget: Een door jouw werkgever te vullen financieel potje, waar je een beroep op kunt voor een door jou gewenste opleiding. Dus niet per se gericht op de huidige functie;
* Mantelzorg: Wellicht heb ook jij (of jouw gezin) te maken met het moeten zorgen voor bijvoorbeeld bejaarde ouders of een ziek familielid? Maar liefst 1 op 8 werknemers in Nederland heeft hiermee te maken. Maar houden de werkgevers in deze sector hier ook al voldoende rekening mee?

Wil je meer weten over deze voorstellen van De Unie? Lees onze arbeidsvoorwaardennota 2016 op www.unie.nl/arbeidsvoorwaardennota.

Registratie van werk- en rusttijden

Daarnaast wil De Unie gaan kijken naar de manier waarop binnen de bedrijven de registratie van werk- en rusttijden is georganiseerd. We hebben het dan niet alleen maar over de chauffeurs. Hoewel zeker de combinatie tachograaf en boordcomputer een gespreksonderwerp zal zijn. Maar het gaat ook
over alle andere groepen werknemers. Als het dan over de registratie van werk- en rusttijden gaat: wat gaat er bij jou in het werk en verder in het bedrijf allemaal niet goed? Wat moet en kan er dan naar jouw mening op dit punt verbeterd worden? Het niet (goed) naleven van de werk- en
rusttijden kan ook grote gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan de veiligheid van jezelf en jouw collega's. Verder vinden wij dat een werkgever en werknemer moeten kunnen beschikken over dezelfde administratieve gegevens om op basis daarvan hun afspraken te kunnen maken. Van die eenduidigheid
lijkt nu niet altijd sprake te zijn?. Hoe is dat eigenlijk bij jou georganiseerd?

Wat er verder belangrijk is

Verder noemt De Unie in haar voorstellen het verbeteren van de leesbaarheid van het cao-boekje, zodat ook jij beter begrijpt wat er staat. Wij willen ook een voorstel doen voor het realiseren van een betere naleving van alle in de cao gemaakte afspraken, daar valt veel aan te verbeteren.
Verder pleiten we als De Unie voor de noodzakelijke verbetering van het bestaande loongebouw.

Wij denken dat we een cao moeten afspreken voor de duur van 24 maanden, dus tot 1 januari 2019. Voor wat betreft de looneis denken we aan een te stellen ondergrens. Het exact te vragen percentage zijn we nog aan het berekenen. Het basisidee is om het als volgt te doen: als de werkgevers onze
andere voorstellen niet (willen) overnemen zal die loonvraag omhoog gaan. Naar verwachting zullen we met onze loonvraag niet veel afwijken van de andere vakbonden aan tafel.

Wat vind jij ervan?

Het zijn dus onze ideeen voor de komende cao-voorstellen, mede naar aanleiding van de al eerder gehouden enquete. Heb je vragen aan ons? Stel die gerust. Of kritische opmerkingen, positief of negatief? Dat ook graag! Het gaat hier namelijk over jouw arbeidsvoorwaardenpakket. Voor ons is het
vooral belangrijk om te weten of jij de hoofdlijn van ons in deze brief omschreven voorstellenpakket steunt? Op die laatste vraag verwachten wij in ieder geval jouw antwoord.

Stemmen kan via het stemformulier of door een e-mail te sturen aan beroepsgoederenvervoer@unie.nl. Vermeldt daarbij jouw naam en lidmaatschapsnummer. Je reactie willen wij uiterlijk 30 juni 2016 in ons bezit hebben.

Daarna begint het pas echt

Als jij en jouw collega's hebben gereageerd, dan begint het pas echt. Samen met de kaderleden gaan we in de maanden juli-augustus aan de slag om de ontvangen reacties te bespreken. Op basis daarvan gaan we de definitief in te dienen voorstellenbrief gereedmaken. Ben jij wellicht geinteresseerd
om daarbij ook zelf een rol te vervullen? Dat is belangrijk, maar daarnaast ook leuk en leerzaam. Neem bij interesse gerust even contact met mij op via tel. 06-52522045.

Wij rekenen erop dat we ook van jou vernemen. Alvast onze dank voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Ed Lecomte
Belangenbehartiger

Informatie

Sectoren: Industrie en Handel
Branche: Beroepsgoederenvervoer
Geplaatst in: O-I Manufacturing