Kadernota 2017: economische en sociale kracht versterken


Publicatiedatum: 03 juni 2016
03 juni 2016

Kadernota 2017: mogelijk maken van nieuwe kansen en ontwikkelingen die de sociale en economische groei bevorderen.

De (economische) kracht en potentie van de stad uitbouwen op zo'n manier dat iedereen daar de vruchten van plukt. Dat blijft de ambitie van de gemeente Eindhoven. Daar is een overheid voor nodig die voldoende slag- en uitvoeringskracht heeft. De traditionele (financiele) structuur sluit daar
niet altijd even goed bij aan. Daarom doet het college van burgemeester en wethouders voorstellen om bepaalde budgetten `flexibeler' te maken. Om nieuwe kansen en ontwikkelingen die de sociale en economische groei bevorderen, mogelijk te maken.

Scherp sturen op de financien en keuzes maken blijft nodig om het beschikbare geld zo effectief mogelijk in te zetten voor de stad. Het college heeft ook een hogere opbrengst geraamd uit de woonlasten. De afgelopen jaren kon Eindhoven de lasten voor de inwoners laag houden door de opbrengst
van de verkoop van energiebedrijf NRE. Die werd gebruikt voor onderwijshuisvesting en onderhoud van wegen. Dat geld is nu op. Dit kan betekenen dat de gemeente moet afstappen van de afspraak om de woonlasten met niet meer dan 2 procent per jaar te laten stijgen.

Dat is te lezen in de Kadernota 2017-2020 die het college van burgemeester en wethouders op donderdag 2 juni heeft aangeboden aan de Eindhovense gemeenteraad.

Voorzieningenniveau

Het nationale belang van de Brainportregio vraagt om een bepaald voorzieningenniveau, tegelijkertijd is er een groeiende druk op de bestaande voorzieningen. Zie de discussie rond het IJssportcentrum en het golfslagbad. Met de huidige financiele middelen lukt het de gemeente niet om ze op het
huidige niveau in de lucht te houden, laat staan om ze op het gewenste niveau te brengen.

Ook blijft er zorg over de twee snelheden in de samenleving: terwijl het aantal nieuwe typen banen groeit, blijft bijvoorbeeld het aantal bijstandsgerechtigden nog toenemen. Daarnaast verandert de rol van de overheid. Bewoners en maatschappelijke organisaties ontplooien steeds meer
initiatieven die traditioneel behoorden tot de taken van de overheid. Ook bieden allerlei technische innovaties weer nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en inwoners.

Of het nu gaat om gaat om voorzieningen als onderwijs, het creeren van banen, zorg, een gevarieerd cultureel aanbod of duurzaam onderhoud van wegen en openbare ruimte: de overheid is niet alleen aan zet om de stad klaar te maken voor de uitdagingen van de toekomst: "Over de financiele kanten
daarvan praten we met allerlei partijen, zoals het rijk, omliggende gemeenten, provincie, ontwikkelaars en corporaties. Om met elkaar te zoeken naar nieuwe samenwerkingsvormen waardoor we ontwikkelingen in Eindhoven mogelijk kunnen maken.", aldus Wilbert Seuren, wethouder ruimtelijke ordening
en financien: "In die gesprekken blijkt ook dat andere partijen best bereid zijn om hun bijdrage te leveren als wij zelf ook laten zien dat wij kunnen investeren. Als gemeente willen we ook graag nieuwe initiatieven faciliteren en samen oppakken. Maar de financiele ruimte die we daarvoor
hebben is zeer beperkt. We hebben ons geld hard nodig om onze basis goed op orde te houden, zoals onderwijshuisvesting en het onderhoud van wegen.

Als we echt stappen willen zetten waar de inwoners van onze stad ook in de toekomst voordeel van hebben, moeten we meer doen. Daarom moeten we de discussie over de woonlasten voeren. Die behoren tot de laatste van de grote steden in Nederland. Daar kunnen we de financiele ruimte scheppen om
onze ambities waar te maken. Daar hebben onze inwoners zelf ook weer profijt van."

De basis op orde maken voor sport en leegstand van vastgoed doet het college voor 2017 uit het overschot op de jaarrekening: "Maar op die gebieden blijven keuzes nodig", aldus Seuren.

De kostenontwikkelingen in het Sociaal Domein zijn voor de komende jaren ook nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Het bieden van een goede kwaliteit zorg voor de komende jaren, staat voorop. Ook daar wil het college ruimte maken om flexibel in te zetten waar dat nodig is.

Wat cijfers op een rijtje

In de Kadernota is het besluit van de raad eind 2015 om voor het IHP een bedrag van 2 miljoen euro vast te leggen verwerkt. Dat geldt ook voor de structurele meerkosten voor de salarisverhogingen vanuit de cao (2,2 miljoen euro) en het onderhoud wegen (2 miljoen euro).

Voor die laatste is in 2017 ook een incidentele inhaalslag nodig van 3 miljoen. Net als voor sport (3 miljoen) en leegstand (1,9 miljoen).

Het college wil hiervoor een deel van het rekeningresultaat over 2015 inzetten, namelijk 5 miljoen euro. De rest van het rekeningresultaat is bedoeld als achtervang voor de risico's die de gemeente Eindhoven loopt in 2016 (en/of 2017) ten aanzien van onder meer de BUIG.

Besluitvorming

De raad bespreekt deze kadernota op 28 juni in de commissies en op 19 juli in de raadsvergadering. De besluitvorming over de concrete maatregelen vindt plaats bij de programmabegroting, die het college van B&W eind september aan de gemeenteraad aanbiedt. De raad stelt uiteindelijk in november
2016 de begroting 2017-2020 vast.

Meer info

De Kadernota van de gemeente Eindhoven vind je hier.

In de bijgevoegde infographic zie je de voorstellen in de Kadernota in relatie tot de Eindhovense begroting van 900 miljoen euro.

Begroting overzicht.pdf
908 Kb

Heeft u een opmerking over deze pagina? Geef het ons door.