Tweede deel tentoonstelling BINNENSTEBUITEN van start


13 juni 2016 - Nieuwsartikel

In de 17e en 18e eeuw ontvluchtten kooplieden en welgestelde families in de zomermaanden de drukke, stinkende stad om te genieten van kunst, literatuur en muziek in hun buitenverblijven.

Het provinciehuis van Noord-Holland 'Paviljoen Welgelegen' is een van die Noord-Hollandse buitenplaatsen. Deze zomer is er een dubbeltentoonstelling BINNENSTEBUITEN waarin de Noord-Hollandse buitenplaatsen centraal staan. In het tweede deel van deze zomerexpositie BINNENSTEBUITEN, in het
provinciehuis Paviljoen Welgelegen, exposeert Sjoerd Buisman zijn werk binnen en buiten in de tuin van het Paviljoen.

Sjoerd Buisman

Sjoerd Buisman

Binnen en buiten

In het provinciehuis Paviljoen Welgelegen toont Sjoerd Buisman een aantal tekeningen, beelden uit de serie Viscum divi-divi en een installatie. Ook is er een film te zien over zijn inspiraties en werkproces. Buiten in de tuin zijn elf buitenbeelden van hem te zien en is er een expositieruimte
ingericht met prenten, foto's, tekeningen en kaarten uit de Provinciale Atlas Noord-Holland.

Beeldhouwer

De Haarlemse beeldhouwer Sjoerd Buisman koestert een bijzondere fascinatie voor de natuur, natuurwetten en natuurprocessen. Sinds 1968 werkt hij aan een oeuvre waarin planten centraal staan. In het begin waren dit vooral levende planten. Later is hij steeds meer de groeiprocessen van planten
en bomen gaan registreren, waarbij hij de zaken zo nu en dan manipuleerde. Zo staat er vlakbij het provinciehuis Paviljoen Welgelegen, langs de weg, een waaiervormige boomsculptuur, waarin Buisman ingreep in de groeivorm. Ook legde hij wilgen in de knoop of hing een sanseveria op zijn kop.
De beelden van Buisman, met hun groeiende of krimpende vertakkingen, zijn heel organisch en natuurlijk, zelfs als ze gelast zijn van staal.

Buitenplaatsen in Beeld

De tentoonstelling BINNENSTEBUITEN vormt een programmaonderdeel van Buitenplaatsen in Beeld, een programma waarin de buitenplaatsen in Kennemerland als cultuurhistorische identiteit centraal staan. Paviljoen Welgelegen is een van de buitenplaatsen. Het Paviljoen is door de Amsterdamse bankier
Henry Hope in 1789 gebouwd als buitenhuis en onderkomen voor zijn enorme kunstcollectie. Hij ontving er welgestelde en belangrijke gasten. In 1794 vluchtte hij voor de oprukkende Fransen naar Engeland. Lodewijk Napoleon, Koning van Holland, kocht het Paviljoen in 1808. Hij bleef er slechts
twee jaar omdat hij onder druk van zijn broer, keizer Napoleon, in 1810 moest vertrekken. Met de komst van Wilhelmina van Pruisen, moeder van Koning Willem I, keerde de levendigheid in het Paviljoen terug. Van 1814-1820 was het Paviljoen haar zomerverblijf en ontving zij hier haar gasten en
hoogwaardigheidsbekleders uit binnen- en buitenland. Sinds 1930 dienen de grote museumvertrekken op de bel-etage als vergaderzalen voor het provinciaal bestuur van Noord-Holland.

Openingstijden

De expositie is vanaf 17 juni gratis te bezichtigen op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur in Paviljoen Welgelegen, Dreef 3 te Haarlem.

De tentoonstelling is een initiatief van de provincie Noord-Holland, het Noord-Hollands Archief en het programma Buitenplaatsen in Beeld.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweet
Deel