Te mooi om weg te gooien


17 juni 2016

Tot 28 augustus is in het Sieboldhuis in Leiden de tentoonstelling 'Te mooi om weg te gooien. Verpakkingsdesign uit Japan' te bezoeken, die laat zien hoe het heden en het verleden samenkomen in verpakkingsdesign. De tentoonstelling 'Te mooi om weg te gooien' is een onderdeel van het
NWO-Vici-project 'Garbage Matters: A Comparative History of Waste in East Asia' van Katarzyna Cwiertka (Universiteit Leiden).

Te mooi om weg te gooien

Productverpakkingen vormen een in het oog springend onderdeel van de Japanse consumptiecultuur. Hedendaagse technologieen en marketingstrategieen bepalen grotendeels hun vorm. Het ontwerp is vaak geinspireerd op decoratieve motieven van kunstobjecten uit het verleden. De esthetiek van
verpakkingen wordt ook sterk beinvloed door Japanse tradities rondom het verpakken van geschenken.

Te mooi om weg te gooien

De tentoonstelling toont drie thema's: Het artistieke Japan, De alchemie van alledag en Verfraaide intenties. Het artistieke Japan laat Japanse objecten van negentiende-eeuwse verzamelaars zien die een inspiratiebron waren voor de opkomst van het Japonisme - een fascinatie met Japanse kunst,
mode en design. Deze objecten spelen nog steeds een cruciale rol in de wereldwijde perceptie van Japans materiele cultuur. Dit beeld gaat echter voorbij aan de sociaalhistorische en technologische veranderingen die de Japanse verpakkingsindustrie de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt. De
introductie van buitenlandse technologieen, materialen en esthetische concepten heeft geleid tot een duizelingwekkende verscheidenheid aan ontwerpen. Deze worden getoond in De alchemie van alledag. De objecten zijn prijswinnende ontwerpen van een verpakkingsontwerpwedstrijd die een maal per
twee jaar georganiseerd wordt door de Japan Package Design Association'.

Te mooi om waar te zijn

Bij het laatste thema Verfraaide intenties staat het Mitsukoshi-warenhuis - het meest toonaangevende warenhuis in Japan - en de Japanse kunst van het inpakken van cadeaus centraal. Geschenken vertegenwoordigen een belangrijke vorm van consumptie in Japan en zijn bijzonder belangrijk voor de
omzet van warenhuizen. De praktijk van het inpakken van geschenken bouwt voort op de traditie van het verpakken van kostbare voorwerpen, maar in de hedendaagse consumptiemaatschappij is het vooral een manier om de intentie van de gever te benadrukken.

* Website Sieboldhuis

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bron: NWO