Tussenresultaten participatiesessies uitbreiding A1

Tussenresultaten participatiesessies uitbreiding A1

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 20 juni 2016- Laatste update: 20 juni 2016 15:25 uur

Rijkswaterstaat, de provincies Overijssel en Gelderland en de regio Stedendriehoek werken samen aan de uitbreiding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo. Rijkswaterstaat streeft naar een goede inpassing van de uit te breiden A1 in de omgeving.

Daarom organiseerde Rijkswaterstaat samen met het ingenieursbureau Royal HaskoningDHV (RHDHV) diverse participatiesessies met onder andere omwonenden, belangenverenigingen, gemeenten en wegbeheerders. Wat hebben deze sessies toe nu toe opgeleverd?

Veelgestelde vragen

In januari zijn openbare inloopbijeenkomsten georganiseerd in Deventer, Enter en Klarenbeek. Tijdens de inloopbijeenkomst konden aanwezigen aan ingenieursbureau RHDHV en Rijkswaterstaat ideeen, mogelijke oplossingen, verbetervoorstellen en vragen meegeven voor het ontwerptracebesluit. Er werden vragen gesteld over de planprocedure, maar ook vragen die te maken hebben met geluidsoverlast en luchtkwaliteit, de eventuele vermindering van waarde van woningen en over de gevolgen voor de natuurgebieden. In iedere editie van de nieuwsbrief kunt u meer informatie lezen over een van deze onderwerpen. In deze editie leest u meer informatie over de vragen die zijn gesteld over geluid.

Parkeerplaatsen langs de A1

Ook waren er veel vragen van omwonenden over de mogelijke uitbreiding en herinrichting van de parkeerplaatsen Struik, Bolder, de Paal en Vundelaar. Er waren onder andere vragen die te maken hadden met de verkeersveiligheid en de landschappelijke inpassing, maar ook over maatschappelijke veiligheid rondom de parkeerplaatsen en over de manier waarop vrachtwagens en personenwagens van elkaar gescheiden konden worden. Ook hebben meerdere partijen aangegeven dat de parkeerplaatsen mogelijk gebruikt kunnen worden als visitekaartje om te laten zien wat de regio te bieden heeft. Om verder ideeen uit te wisselen over de mogelijke inrichting van de parkeerplaatsen vond begin juni een aparte participatiesessie plaats met direct betrokkenen en belanghebbenden, zoals omwonenden, restauranthouders, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ontwerpers en overheden. De opmerkingen die omwonenden op de reactieformulieren hebben gemaakt, zijn tijdens deze sessie meegenomen. Samen met RHDHV werkt Rijkswaterstaat de inrichting van de parkeerplaatsen verder uit. In een volgende nieuwsbrief verschijnt een impressie van de bijeenkomst over de parkeerplaatsen.

Participatiesessies andere betrokken

Daarnaast zijn er participatiesessies gehouden met de betrokken bestuursorganen, zoals gemeenten, waterschappen en provincies, en met belangenorganisaties (vertegenwoordigers van bewoners, bedrijven en andere belangen). Verschillende partijen hebben wensen voor maatregelen aangedragen om mee te nemen in de uitvoering van de werkzaamheden. RHDHV en Rijkswaterstaat zijn met betrokkenen in overleg om de wensen verder uit te werken. Ook onderzoekt Rijkswaterstaat de mogelijkheid de ecologische passages bij de Regge en de Oxersteeg bij Deventer te verbeteren en de mogelijkheid van een vrijliggend fietspad in de tunnel in de Polderweg in Apeldoorn. Welke maatregelen meegenomen kunnen worden in de uitwerking van het ontwerptracebesluit (OTB) wordt de komende periode duidelijk. Rijkswaterstaat, de provincies Overijssel en Gelderland en de regio Stedendriehoek zijn hierover nog in overleg.

Planning publicatie ontwerptracebesluit gewijzigd

Wanneer bestuurders overeengekomen zijn welke maatregelen meegenomen kunnen worden, stelt RHDHV een OTB en een milieueffectrapportage (MER) op. Het OTB en de MER worden in het voorjaar van 2017 ter inzage gelegd. Iedereen kan dan zijn mening geven over de voorgestelde maatregelen. Via deze nieuwsbrief en de projectpagina Uitbreiding A1 Oost blijft u op de hoogte van de voortgang.

Meer nieuws

* Meer nieuws over het project Uitbreiding A1 Oost