Televisie- en radioprogrammering tijdens De 100ste Nijmeegse Vierdaags


Van maandag 18 tot en met vrijdag 22 juli doet de KRO-NCRV weer verslag van het grootste wandelevenement van de wereld in Het Gevoel van de Vierdaagse. Vijf avonden op rij presenteert Nijmegenaar Fons de Poel samen met Linda Geerdink het laatste nieuws, reportages, portretten en sfeerverslagen
uit de stoet van 46.000 wandelaars. Ook dit jaar werkt de KRO-NCRV weer samen met de collega's van Omroep Gelderland. Ook de radioprogramma's op NPO 2 besteden, elk op eigen wijze, aandacht aan het evenement.

De programmering op Radio en TV ziet er als volgt uit:

TV:

Het Gevoel van de Vierdaagse
Fons de Poel presenteert samen met Linda Geerdink het laatste nieuws, portretten van betrokkenen en alles wat met wandelen en de Nijmeegse Vierdaagse te maken heeft. Fons de Poel kijkt uit naar het wandelevenement: "De Vierdaagse is uitgegroeid tot niet alleen het grootste elk jaar
terugkerende wandelevenement ter wereld maar ook het grootste mediaevenement van de Nederlandse zomer. Wat mij aanspreekt aan dit evenement is de ongelooflijk goede sfeer: wat is Nederland toch een leuk land, denk je als je erbij bent. Er lopen elk jaar 45.000 potentiele mooie levensverhalen
mee die de moeite waard zijn om door te vertellen, dat verveelt nooit!". Ook dit jaar zal de Vierdaagseweek naar schatting twee miljoen toeschouwers en toeristen naar de stad en regio lokken.
Het Gevoel van de Vierdaagse, vanaf maandag 18 juli om 19.00 uur op NPO 1.

Documentaire: Een optocht door de tijd
Aan de vooravond van de honderdste Vierdaagse van Nijmegen een documentaire van Fons de Poel over de magie van de wandeltocht. Een verslag van binnenuit: de wandelmars als organisatorisch en logistiek kunstwerk, dat zelfs de Marathon van New York of de Grand Depart van de Tour de France in de
schaduw stelt. Hoe een middelgrote stad er in slaagt om tienduizenden wandelaars onder te brengen. In hotels, op campings, in gastgezinnen. Hoe de Vierdaagse vooral in de laatste decennia uitgroeide tot een evenement met magnetische werking op honderdduizenden gasten. De feestavonden in de
stad worden gemiddeld bezocht door zo'n 200.000 mensen. Het levert de lokale middenstand, de horeca vooral, een extra omzet op van tientallen miljoenen. Wat vraagt het van een leger vrijwilligers om het evenement soepel en veilig te laten verlopen. Wat zijn de natuurwetten van crowdmanagement,
het voortdurend monitoren en begeleiden van massa's mensen. Maar bovenal: hoe de Vierdaagse van Nijmegen, hoewel steeds groter en uitbundiger, in de kern amper veranderde. Altijd dezelfde routes, dezelfde spelregels, als een rituele tocht door de tijd, die mensen verbroedert en voor velen een
kennelijk verslavende werking heeft.
Een optocht door de tijd, zondag 17 juli om 20.20 uur op NPO 1

Radio:

NPO Radio 2 staat van 19 tot en met 22 juli helemaal in het teken van de 100ste Vierdaagse in Nijmegen. De studio van Radio 2 wordt die dagen verplaatst naar de Waalkade in Nijmegen. Daarvandaan worden o.a. de KRO-NCRV-programma's Gijs 2.0, Wout2day, Helemaal Haandrikman en de Staat van Stasse
uitgezonden. Een van de Radio 2-dj's gaat ook meelopen. Iedere dag tussen 12-24 uur.

Website

* hetgevoelvandevierdaagse.kro.nl/

Programma

* Het Gevoel van de Vierdaagse

Meer informatie

* Maike Gehlen

Kijkers/luisteraars kunnen met vragen/opmerkingen terecht bij het Klant Contact Centrum:
E: info@kro-ncrv.nl
T: 035-6726880