VBAT geeft de toon aan voor Robeco SummerNights


Nieuwe campagne voor 30-jarig festival in Het Concertgebouw

AMSTERDAM, 20160623 -- Met de Robeco SummerNights willen Het Concertgebouw en Robeco muzikale traditie op innovatieve wijze voor iedereen toegankelijk maken. Met een programmering van klassiek tot modern, van akoestisch tot elektrisch zijn de Robeco SummerNights al bijna 30 jaar een van de best bezochte festivals van Nederland. VBAT kreeg de opdracht om de visuele stijl, merkcampagne en marketingmateriaal te ontwikkelen.

[VBAT geeft de toon aan voor Robeco SummerNights] De situatie
De oude identiteit bestond uit onnodige, onpraktische en afleidende grafische elementen die de oorspronkelijke conceptuele gedachte niet meer ondersteunden.

Het leunde zwaar op herkenning door de merkkleuren; roze en geel toegepast op een witte basis. De uitdaging was om deze kleuren en herkenning te behouden, maar tegelijkertijd een nieuwe dimensie aan het merk te geven.

Uitgangspunten
Er waren twee uitgangspunten die aan de basis stonden van het concept:

Passie;
is een gezamenlijke merkwaarde van Robeco en Het Concertgebouw, wat het een kernwaarde voor Robeco SummerNights maakt. Dit wilden we uitdragen in de stijl.

Nacht;
[VBAT geeft de toon aan voor Robeco SummerNights] De concerten vinden 's nachts plaats (vandaar de naam SummerNights). Iets dat niet correspondeerde met de bestaande stijl die meer het zomerse/zonnige leek te benadrukken.

Concept
We beseften al snel dat zwart een belangrijke component was om toe te voegen aan het kleuren pallet. Niet alleen vertegenwoordigt het de 'Night' in Robeco SummerNights, maar ook creëert het een betere basis voor het iconische roze en geel waardoor deze herkenbare kleuren nog sprekender worden. Iconische 'vlammen' werden toegevoegd als een onderscheidend grafisch element, dat de passie benadrukt. De vlammen zijn in feite een omgekeerde versie van de grafische liervormen uit de visuele identiteit van Het Concertgebouw; een subtiele herinnering dat Het Concertgebouw de locatie is van Robeco SummerNights.

Over VBAT
[VBAT geeft de toon aan voor Robeco SummerNights] Wij zijn een bekroond branding- en designbureau met kantoren in Amsterdam, Shanghai en Mexico City. Na meer dan 30 jaar in het vak zijn we experts in het creëren van merkidentiteiten, verpakkingen en retail formules, maar wij denken zelf graag dat klanten voor ons kiezen omdat we vernieuwend zijn. We werken voor merken als Heineken, ING, PostNL, Sol, Gamma en Amsterdam Gaypride. We zijn een team van ongeveer 85 creatieve experts gevestigd in een voormalige fietsfabriek in Amsterdam en zijn onderdeel van het ‘WPP global network’. Voor meer informatie, zie www.vbat.com

Download link fotomateriaal Campagne: https://we.tl/AprcoZtaOI

Einde persbericht