Reclame-uitingen onder de loep - gemeente Oldebroek


Duidelijke regels voor zowel permanente als tijdelijke reclame-uitingen, dat is het idee achter de nieuwe reclameverordening.

Uitgangspunt bij het opstellen van de regels was, in de lijn van `Oldebroek voor Mekaar', zo weinig mogelijk regels en zoveel mogelijk ruimte voor eigen initiatief. Doel is wel om wildgroei en landschapsvervuiling tegen te gaan. Op 15 oktober 2015 is het beleid vastgesteld. De gemeente is
inmiddels gestart met het controleren van alle reclameobjecten.

Belang

Wethouder Harm Westerbroek licht toe: "Deze verordening is van groot belang want wildgroei en verkeersonveilige situaties willen we natuurlijk niet. Tegelijk begrijpen we heel goed dat ondernemers zich willen laten zien. Daarom hebben we duidelijke regels opgesteld en gaan we daarop nu ook
controleren."

Controles

De controles worden volgens een gebiedsindeling aangepakt. Tijdens de controle worden foto's gemaakt en vervolgens wordt gekeken of een object wel of niet voldoet aan de regels van de reclameverordening. Is dit niet het geval dan kunnen de eigenaren een brief tegemoet zien. In de brief wordt
duidelijk aangegeven waarom de reclame-uiting niet aan de eisen voldoet en wat vervolgens de opties zijn. Zo kan het zijn dat er voor de betreffende reclame-uiting een vergunning aangevraagd moet worden, dat een aanpassing nodig is of dat het verwijderd moet worden.

Zonering

In de reclameverordening gaat de gemeente uit van vijf verschillende zones, ieder met eigen regels. Zo zijn er op het bedrijventerrein en het winkelcentrum minder strenge regels dan in het buitengebied of in de bebouwde kom. Ook voor sportterreinen is een eigen set regels opgesteld. De
zonering en de verordening zijn in te zien op de website van de gemeente Oldebroek. Kijk daarvoor op www.oldebroek.verordeningbeheerder.com en klik op de reclameverordening Oldebroek.