JBZ vanaf nu volledig digitaal voor patienten

vrijdag 24 juni 2016

Patienten van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) kunnen vanaf vandaag hun eigen medische gegevens inzien. Met een druk op de knop is vandaag om 11:30 uur het Elektronisch Patientendossier (EPD) in gebruik genomen. In het EPD worden alle gegevens van patienten van het JBZ digitaal vastgelegd. Patienten kunnen thuis hun eigen medische gegevens inzien via MijnJBZ. Betrokken zorgverleners buiten het JBZ kunnen dossiers inzien als zij daarvoor toestemming hebben gekregen van de patient. Het ziekenhuis werkt dus vanaf nu volledig digitaal.

MijnJBZ is een beveiligde website waar patienten toegang hebben tot hun eigen medische gegevens. Patienten kunnen op MijnJBZ onder andere afspraken en opnames in het Jeroen Bosch Ziekenhuis inzien, een deel van hun dossier bekijken en vragenlijsten over hun gezondheid invullen. Inloggen kan alleen als patienten in bezit zijn van een DigiD met extra controle via sms-code. Na vandaag worden de mogelijkheden van MijnJBZ steeds

verder uitgebreid, bijvoorbeeld met e-consults en patienteninformatie op maat.

Nieuwe gegevens vertraagd zichtbaar Op dit moment duurt het 30 dagen voordat nieuwe gegevens zichtbaar zijn voor patienten in MijnJBZ. De ambitie van het ziekenhuis is om dit aantal dagen op termijn zo min mogelijk te laten zijn. De vertraging is ingebouwd zodat artsen, verpleegkundigen en patienten de tijd krijgen om te wennen aan het systeem. En er wordt gecontroleerd of alles werkt zoals het bedacht is. Daarnaast geeft het artsen de mogelijkheid uitslagen eerst in zien en te bespreken met hun patienten.

Een dossier per patient

Voorheen hield elke medisch specialist zijn eigen dossier bij over de patient. Als een patient een aandoening of ziekte heeft waarvoor hij naar meer dan een medisch specialist moet, kon hij verschillende dossiers bij verschillende medisch specialisten hebben. Een patient met diabetes kan bijvoorbeeld consulten hebben bij een internist, een dermatoloog, een oogarts en een diabetesverpleegkundige. Hij had dus vier verschillende dossiers. In het EPD wordt alle informatie van deze zorgverleners gebundeld.

Megaklus

Programmamanagers Roger van Driel, Arianne van den Berg en Tonny de Visscher zijn trots op de soepele overgang van `papier' naar `digitaal' binnen het JBZ. Volgens hen was er sprake van een megaklus. 'Voor veilige en efficiente zorg moeten alle onderdelen van het EPD naadloos op elkaar aansluiten en feilloos werken. Van diagnostiek tot medicatie, van afspraken tot facturering. De komende twee weken draaien we nog niet op volle kracht, zodat we de laatste onvolkomenheden kunnen opvangen. De overgang naar het EPD is voor zorgverleners de komende dagen even wennen. Het kan voorkomen dat ze iets meer tijd nodig hebben. We vragen om begrip bij patienten als ze hierdoor mogelijk wat langer moeten wachten."

Verder innoveren

Marcel Visser, lid Raad van Bestuur: 'Het Jeroen Bosch Ziekenhuis zet met dit nieuwe EPD een stap naar de toekomst. Wij zijn het eerste ziekenhuis in Nederland waarbij het EPD is vormgegeven samen met een kwaliteitsprogramma en een Verpleegkundig Leiderschapsprogramma. Dat betekent dat artsen en verpleegkundigen worden ondersteund in het werken volgens nieuwe kwaliteits- en veiligheidsnormen en verpleegkundige methodieken. Concreet betekent het dat we vrijwel alle stappen in het zorgproces in een systeem onderbrengen. Die uniformiteit zorgt voor betere samenwerking, nog veiligere zorg, meer efficientie en minder onderhoud. Met het EPD leggen we dus de basis voor verdere innovatie van onze zorg. Ook biedt het nieuwe systeem een belangrijke vernieuwing voor patienten. We kunnen onze patienten toegang geven tot hun eigen gegevens en afspraken. Zo kunnen ze meer vanuit huis regelen. In een volgende stap zullen we verder gaan werken aan een koppeling met Persoonlijke Gezondheidsdossiers (PGD's) van patienten, die nu in opkomst zijn."

Jeroen Bosch Ziekenhuis

In het Jeroen Bosch Ziekenhuis richten we ons op het bieden van voortreffelijke zorg. Zorg die veilig en gastvrij is en waarin een open dialoog mogelijk is tussen zorgverlener en patient. Zorg die gegeven wordt in een stimulerende omgeving waarin continu wordt gestreefd naar verbetering en kennisoverdracht. Bijvoorbeeld door onderzoek, samenwerking met andere zorgpartners en bedrijven en door het opleiden van jonge medische en andere professionals. Zorg waarbij gewerkt wordt vanuit een kerngedachte: Aandacht maakt 't beter.

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis uit 's-Hertogenbosch is een groot STZ-ziekenhuis met ruim 760 bedden en zo'n 4.000 medewerkers. De 260 medisch specialisten binnen het JBZ zijn georganiseerd in de Bossche Specialisten Cooeperatie (BSC). Het JBZ verzorgt samen met de BSC de medisch-specialistische zorg in de regio

's-Hertogenbosch en Bommelerwaard. Bijzondere aandachtsgebieden zijn minimaal invasieve (robot)chirurgie en ketenzorg.