Parkstad pakt door: uit zwart, nu groen, naar goud

De transitie die de Stadsregio Parkstad in de afgelopen decennia heeft doorgemaakt is uniek te noemen. Zo bijzonder, dat de World Travel & Tourism Council (WTTC) in Dallas op 7 april jongstleden de hoogste toeristische onderscheiding ter wereld uitreikte aan Parkstad Limburg. Donderdag 23 juni werd iedereen bedankt die een rol speelde bij de totstandkoming van de prijs. Ook de beste toeristische ambassadeur van Zuid-Limburg, Anya Niewierra (directeur VVV Zuid-Limburg) werd door gedeputeerde Eric Geurts en wethouder Kelly Regterschot (Stadsregio Parkstad Limburg) in het zonnetje gezet. Tevens werd een nieuw stijlelement gelanceerd als symbool voor de ontwikkeling van Parkstad en gingen alle ambassadeurs van deze regio met een certificaat naar huis.

Uit zwart, nu groen, naar goud

De bestaande identiteit van Parkstad is uitgebreid met een nieuw stijlelement. De kleuren symboliseren de transitie en de toekomstplannen: uit zwart (mono-economie, mijnbouw), nu groen (veel natuur en aandacht voor de ontwikkeling van wandel- en fietsroutes), naar goud (economie met duurzaam en vitaal toerisme). Parkstad Limburg is het enige voorbeeld in Nederland van de transitie van een voormalig mijngebied naar een toeristische bestemming. De ontwikkeling in de afgelopen jaren bewijst dat een `zwarte' regio mooi kan worden op haar eigen manier met accenten op de juiste plekken. Overheden, ondernemers en inwoners werkten intensief en vastberaden samen en ontwikkelden in 15 jaar tijd een toeristische bestemming van formaat. Daar mogen alle inwoners en ondernemers trots op zijn. Die trots kan nu verder worden uitgedragen. Het nieuwe stijlelement draagt hieraan bij, evenals de certificaten voor ambassadeurs, die zijn ontwikkeld.

Stijlelement & certificaat

De kleuren van het nieuwe beeldmerk hebben allen een betekenis. Het blauw symboliseert de economische ontwikkelingen, daarbij speelt IBA (Internationale Bau Austellung) de komende jaren ook een belangrijke rol, dat erop gericht is om verdere ontwikkelingen in Parkstad met elkaar te verbinden, zowel qua gebouwen als voorzieningen. Het legt de basis voor een nieuwe orientatie op de toekomst waarin maatschappelijke veranderingen worden aangejaagd. Simpel gesteld, IBA draagt bij aan de verbetering van een stad of regio. Het groen staat voor duurzaamheid, dat staat hoog in het vaandel. Het oranje staat voor een bruisende omgeving, de sociaal-culturele sector. Diverse activiteiten zoals Pinkpop, Serious Request hebben Parkstad al eerder op de kaart gezet. Het roze in het logo verbeeldt het toerisme, de krachtige economische motor die Parkstad de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Met het nieuwe stijlelement wordt de nieuwe identiteit en de verbinding van Parkstad aan de prestigieuze prijs verder vorm gegeven. Met de uitwerking in allerlei communicatiemiddelen zoals certificaten en posters worden ondernemers en inwoners uitgenodigd het `trots-gevoel' uit te dragen.

Ambassadeurs

Iedereen die trots is op de prijs van Parkstad en op Parkstad zelf mag zich ambassadeur noemen. Een platform voor Parkstad en alle toeristische activiteiten is te vinden via http://www.goudvoorparkstad.nl/

Het eerste certificaat met nummer 001 is op donderdag 23 juni in Mondo Verde uitgereikt aan de heer Jef Pleumeekers. Onder de regie van onder meer Pleumeekers kwam een gemeenschappelijke agenda voor economie in Parkstad, waarbij ook aandacht voor toerisme was. De regio kan zich nu verder ontwikkelen naar een gouden regio. Kijk ook eens op http://www.goudvoorparkstad.nl/ / #goudvoorparkstad

Ondertussen zijn er al meer dan 150 unieke ambassadeurscertificaten uitgereikt.

Anya Niewierra, Eric Geurts en Kelly Regterschot reageerden al eerder op de Amerikaanse award:

"Dit is een kroon op ons werk. Na een jarenlang consequent volgehouden strategie van ondernemers en bestuurders - om toerisme als een van de speerpunten van het economisch beleid te ontwikkelen - zijn wij in extase door het winnen van deze toeristische hoofdprijs. Deze prijs is een beloning voor onze duurzame aanpak die bewezen heeft welvaart en nieuw elan te brengen in een voormalig mijngebied."

Ralf Krewinkel (voorzitter Stadregio Parkstad Limburg):

"Parkstad Limburg heeft zich als regio de afgelopen tientallen jaren opnieuw uitgevonden en op de kaart gezet. Vele inwoners, bedrijven, instellingen, bestuurders en politici hebben hier aan bijgedragen. Dat verdient een groot compliment en een dankjewel. Parkstad Limburg is een regio om trots op te zijn; wij zijn Parkstad Limburg!!"