Zorg Academisch Borstkankercentrum Erasmus MC - Havenziekenhuis opnieuw beloond met roze lintje

5 juli 2016 Roze-lintje-2016NB

Ook dit jaar werd het roze lintje toegekend aan het Academisch Borstkankercentrum Erasmus MC - Havenziekenhuis. Het keurmerk voor goede borstkankerzorg. Daarmee zijn patienten verzekerd van patientgerichte zorg zoals een snelle diagnose, korte wachttijd voor operaties en een goed op elkaar ingespeeld borstkankerteam. Oncologisch chirurg Jet van Dam is blij met het lintje. "Bij het Havenziekenhuis vinden we aandacht voor de patient en haar familie tijdens het hele zorgproces van groot belang. Daar zet het borstkankerteam zich dan ook helemaal voor in. Wanneer je met een afwijking aan je borst wordt doorverwezen naar het ziekenhuis, wil je zo snel mogelijk duidelijkheid. Wij hebben de zorg hier zo georganiseerd dat de wachttijd kort is. De diagnose kan over het algemeen binnen een dagdeel worden gesteld en het behandelplan wordt gezamenlijk opgesteld."

Een eigen casemanager

Iedere patient heeft een vast aanspreekpunt tijdens de behandeling. Zij heeft een eigen `casemanager'. Jet van Dam: "Als je de diagnose `borstkanker' krijgt komt er heel wat op je af. Bij het Academisch Borstkankercentrum zorgen we voor goede en persoonlijke begeleiding, zodat je er als patient niet alleen voor staat."

Wat vindt de patient zelf?

Ook zorgverzekeraar CZ beoordeelt de borstkankerzorg van het Academisch Borstkankercentrum in het Havenziekenhuis als `zeer goed'. Jet van Dam: "Natuurlijk zijn we blij met deze aanbevelingen. Patienten kunnen daardoor gerichter kiezen waar zij zich willen laten onderzoeken en behandelen en waarom zij voor ons zouden kunnen kiezen. Maar het allerbelangrijkst vind ik dat de patienten zelf tevreden zijn over onze zorg." Op de website van Zorgkaart Nederland delen patienten hun ervaringen met de Havenziekenhuis locatie van het Academisch Borstkankercentrum. Zij waarderen de borstkankerzorg gemiddeld met het rapportcijfer 8,7. U leest op Zorgkaart Nederland waarom.