Railconcessie gegund


>

Railconcessie gegund

07 juli 2016

RET verzorgt komende tien jaar tram- en metrovervoer in de regio Rotterdam.

Woensdag 6 juli 2016 heeft de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de concessie voor de tram en metro in Rotterdam en omstreken gegund aan de RET. De komende tien jaar werken de RET en de MRDH aan het nog verder verbeteren van het tram- en metrovervoer voor de inwoners
en bezoekers van de regio.

De concessieperiode loopt van december 2016 - 2026 en heeft een contractwaarde van 3 miljard euro. Gedurende deze tien jaar verzorgt de RET het tram en metrovervoer in de regio Rotterdam, inclusief alle infrastructurele werken, het onderhoud hiervan en het aanbod van activiteiten voor een
goede sociale veiligheid. Uitgangspunt van deze nieuwe concessie is dat de huidige tram- en metrolijnen gehandhaafd blijven.

Pex Langenberg, voorzitter Vervoersautoriteit MRDH: "Goede verbindingen met comfortabel en betrouwbaar tram- en metrovervoer voor onze inwoners en bezoekers is een belangrijke voorwaarde voor economische groei. Met een huidig klanttevredenheidscijfer van een 7,8 voor de tram en een 7,6 voor de
metro, is het OV in goede handen bij de RET. Een hoge klanttevredenheid blijven we op sturen."

Marc Rosier, bestuurslid van de Vervoersautoriteit MRDH: "De RET heeft een mooi bod ingediend voor de railconcessie. Beide partijen hebben daar veel tijd in gestoken, maar het resultaat mag er zijn. Wij betalen een faire prijs en daarmee krijgen de reizigers vertrouwd OV en meer kwaliteit."

Afspraken

De MRDH vindt het belangrijk dat inwoners en bezoekers van de regio op een comfortabele manier met het openbaar vervoer naar hun werk, school of sportclub kunnen gaan. Daarom zijn er afspraken gemaakt die de kwaliteit van het reizen met tram en metro bevorderen. Zo is afgesproken dat reizigers
het OV minimaal met een 7,5 moeten waarderen oplopend tot een 7,8 aan het einde van de concessieperiode.

Ook zijn afspraken gemaakt over stiptheid en minimale rituitval. Door hieraan een bonus/malus regeling te koppelen wordt de vervoerder extra geprikkeld om op tijd te rijden. Ook zet RET verder in op de reisinformatie door de RET-app van nog meer mogelijkheden te voorzien, Engelstalige
reisinformatie te ontwikkelen en routeinformatie in de tram.

Zeggenschap

Het algemeen bestuur van de MRDH heeft op 1 juli ingestemd met de aankoop van een aandeel van de RET. Aandeelhouder Rotterdam heeft al eerder ingestemd met deze aankoop van de MRDH. Deze aankoop is nodig om te voldoen aan de eisen die de wet stelt om inbesteding mogelijk te maken.