Opgeknapte museumhal nieuwe blikvanger voor Spoorwegmuseum


Presentatie ‘Treinen door de tijd’ over 175 jaar personenvervoer

UTRECHT, 20160707 -- De grote museumhal van Het Spoorwegmuseum heeft een ingrijpende metamorfose ondergaan. De vernieuwing moet zorgen voor meer verdieping voor de bezoeker. De nieuwe opstelling heet ‘Treinen door de tijd’ en vertelt het verhaal van het personenvervoer per trein door de jaren heen. Alle treinen krijgen een bijzondere presentatievorm die aansluit bij de periode van herkomst van de trein. Op deze manier wil het museum de treingeschiedenis op een speelse manier tot leven brengen. ‘Treinen door de tijd’ is vanaf vrijdag 8 juli open voor bezoekers.

In de grote museumhal  is de historische collectie treinen van het museum te zien, de getoonde collectie wisselde regelmatig. Het Spoorwegmuseum heeft er nu voor gekozen een tiental ‘iconen’ uit de treinhistorie een vaste plek te geven. Zij vertellen door middel van beeld- en geluidsfragmenten en collectiestukken het verhaal van 175 jaar personenvervoer over rails. Daarbij gebruikt het museum presentatievormen die passen bij de tijdsperiode waarin de treinen op het spoor reden zoals een toverlantaarn, stomme film, viewmasters etc. De oudst bewaarde stoomlocomotief van het museum, de SS13 uit 1864, neemt daarbij een centrale plaats in. Hier kunnen bezoekers ervaren hoe het is om zelf op de voetplaat van een stoomlocomotief te staan.

Het Spoorwegmuseum heeft een keuze gemaakt uit de vele beschikbare treinen. Uitgangspunt is dat de trein iconisch of beeldbepalend is geweest en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Naast de SS13, de oudst bewaarde Nederlandse stoomlocomotief, zal ook de laatste stoomlocomotief die in Nederland in de dienstregeling heeft gereden, de NS 3737, een plek krijgen in de opstelling. De eerste elektrische trein, de ZHESM, staat aan het perron tegenover het restauratierijtuig van Wagon Lits uit 1943. Houten rijtuigen uit 1874 en 1910 laten zien hoe rijtuigen zich hebben ontwikkeld door de jaren heen. Uit een wat meer recente periode zal een elektrische locomotief uit de 1200-serie, het icoon van de jaren 50 de Blauwe Engel en de beroemde Hondekop te zien zijn. De meest recente trein is de Dubbeldekker die in de jaren 80 de toenemende groei van reizigers moest opvangen.

Beelden van de verbouwing zijn te downloaden via:
https://videonieuwsbericht.mediacontroldesk.com/p/3B9oqZN (wachtwoord: SS13)
https://videonieuwsbericht.mediacontroldesk.com/p/2dxiCom (wachtwoord: spoorwegmuseum)

Persfoto’s: https://goo.gl/p2XwIU


De verbouwing is mede mogelijk gemaakt door verzekeringsmaatschappij Nh1816 dankzij bemiddeling van de Vereniging Vrienden van Het Spoorwegmuseum.