Mazda verkopen 2016 | Mazda


Mazda is er in het tweede kwartaal opnieuw in geslaagd om in Europa een omzetgroei met dubbele cijfers te realiseren. Het Japanse bedrijf verkocht tussen april en juni 2016 60.571 eenheden, wat een groei van 25 % betekende ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het is voor Mazda in
Europa het 15^e achtereenvolgende kwartaal met winst, waarbij de autofabrikant de groei van de industrie, die met 9,5 % steeg, ruim overtrof. Het marktaandeel steeg van 1,2 naar 1,4 %, vergeleken met Q2 2015.*

In vrijwel alle landen scoorde Mazda aanzienlijk beter dan de lokale markt, met Portugal als de nummer een (+ 163 %), gevolgd door Zweden (+ 73 %), Belgie (+ 71 %), Italie (+ 67 %), Frankrijk
(+ 64 %), Denemarken (+ 53 %), Finland (+ 49 %), Polen (+ 39 %) en Spanje (+ 30 %). Ook in Nederland gaat het Mazda voor de wind: in een met 4 % dalende markt boekte Mazda een omzetstijging van 38 %.** In de twee grootste nationale markten van Mazda in Europa, Duitsland en Groot-Brittannie,
nam de omzet toe met respectievelijk 17 % en 4 %. In alle genoemde landen was de groei van Mazda groter dan die van de nationale markt.

"Het is een eerbetoon aan onze medewerkers en partners in heel Europa dat we in staat zijn om een dergelijke groei in zoveel markten over een dergelijke lange periode te realiseren, terwijl we voortdurend beter scoren dan de markt", zegt Martijn ten Brink, Vice President Sales & Customer
Service van Mazda Motor Europe. "Natuurlijk helpen onze modelstrategie en de technologie en het design van de huidige line-up ons daar zeker ook bij".

De enorm populaire crossover SUV's van Mazda beslaan bijna de helft (46 %) van de totale verkopen in het tweede kwartaal. De compacte Mazda CX-3 is inmiddels Mazda's best verkochte model in Europa, op de voet gevolgd door de grotere Mazda CX-5, een blijvend sterk model in de verkoop. De omzet
van de Mazda MX-5 nam afgelopen voorjaar een enorme vlucht, nadat de vierde generatie van de legendarische roadster de titel `World Car of the Year 2016' en `World Car Design of the Year 2016' had ontvangen. De verkopen zijn zeven keer zo hoog als die van het model van de vorige generatie in
dezelfde drie maanden van 2015.

De best verkochte roadster aller tijden krijgt deze dagen sowieso veel aandacht met de tournee door Europa van het 1 miljoenste exemplaar, zoals dat in april dit jaar in Japan van de band rolde. En er komt binnen afzienbare tijd een nieuwe versie van het merkicoon op de weg. De MX-5 RF
(Retractable Fastback), met het innovatief ontworpen dak in targa-stijl, beleefde zijn Europese premiere vorige maand op het Goodwood Festival of Speed in Engeland. Hij zal begin 2017 in Europa in de verkoop gaan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Bron voor alle cijfers: Mazda interne cijfers.

** Bron voor nationale cijfers: www.raivereniging.nl (RAI, Nederlandse Rijwiel & Automobiel Industrie).