Rustige soldenperiode trekt fors aan in laatste week


Vlamingen wachten geduldig op hogere kortingen

ANTWERPEN, 20160728 -- De laatste week van de solden is aangebroken in België, een drukke periode voor de handelaars. Hoewel het koopjesseizoen traag van start is gegaan in het begin van juli, zijn mensen nu weer volop aan het koopjesjagen blijkt uit een analyse van Solden.be.

Groei in koopcijfers
“We zien een significante groei van bezoekers nu we bij het einde van de soldenperiode zijn aangekomen. “Mensen wachten tot het einde van de solden om de beste koopjes te kunnen vinden.”, aldus Domingo Karsten, directeur van Solden.be. “We zien ook een interessante stijging in het gemiddeld aantal koopjes per klant. Het weer speelt hierin mogelijk ook een rol.” Koopjesexpert Solden.be verwacht dan ook een hoge omzet voor webwinkels in de laatste dagen van de zomersolden dit jaar.

Vlaamse shopper sneller overtuigd
Een opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat consumenten in de laatste weken van juli minder tijd nodig hebben om over te gaan tot aankoop dan in het begin van de maand. Het versnelde beslissingsproces wordt mogelijk verklaard door de hoog opgelopen kortingen en de urgentie van de laatste soldendagen, waardoor klanten sneller overtuigd zijn. 

Online populairder
Online shoppen wordt nog steeds populairder. Meer dan 55% van de Belgen koopt online. Dit blijkt uit een onderzoek (2015) van Eurostat, een bureau dat onderzoek deed naar het online koopgedrag van Europeanen. Ook in 2016 kiezen steeds meer mensen ervoor om vanuit hun luie zetel te profiteren van de solden. De groei van het aantal online aankopen in de zomersolden bevestigt dit. In 2016 groeide het aantal transacties op Solden.be met maar liefst 21%, ten opzichte van juli 2015.