Ziggo investeert de komende vier jaar EUR 4 miljoen in Hilversumse p..


Innovatie in onderwijs, zorg, evenementen en draadloos internet

Ziggo en de gemeente Hilversum gaan de komende jaren intensief samenwerken in innovatieve projecten, waarbij zorg, onderwijs, evenementen en de uitrol van een gratis WiFi-netwerk centraal staan.

Een van de belangrijkste stappen in de samenwerking is dat Ziggo strategisch partner wordt van de Hilversum Media Campus (HMC). Dat partnership is dit weekend al meteen zichtbaar met de Coderdojo speed workshops tijdens de Open Studio Dagen. Hier maken kinderen kennis met de wereld van
programmeren. Na deze speed sessies volgen er maandelijks Coder Dojo sessies in onder andere de Bibliotheek van Hilversum. Er komen educatieve projecten om kinderen (nog) beter voor te bereiden op de digitale wereld, die voor hun toekomst zo belangrijk is. Hilversumse kinderen worden mediawijs
gemaakt en leren al in een vroeg stadium ICT-vaardigheden.

Bijzonder is ook dat er volgend jaar een lectoraat in samenwerking met Ziggo wordt aangesteld bij HMC. Daarnaast verleent Ziggo haar medewerking aan het Talent Development Program: binnenkort start het eerste `young talent' voor 9 maanden bij Ziggo. Hiermee biedt Ziggo starters een kans op de
arbeidsmarkt om `lerend' te werken: dat wil zeggen vier dagen werken en een dag training in samenwerking met onder andere Beeld en Geluid.

Wethouder Wimar Jaeger van Media zegt dat de investeringen direct ten gunste komen van de inwoners van Hilversum. `Dat is fantastisch om te zien en is ook nodig om ervoor te zorgen dat Hilversum nu en in de toekomst het hart van de Media Valley is en blijft met volop ruimte voor talent,
innovatie en vakmanschap. Er is hier zoveel kennis in huis, die we met elkaar kunnen delen en waar anderen, vooral jongeren van leren. Uiteindelijk heeft iedereen daar profijt van. Natuurlijk Hilversummers, maar ook iedereen met liefde voor media van jong tot oud, bedrijven, Ziggo en de
mediastad."

Marieke Dekker, hoofd Corporate Affairs van Ziggo: "De voorspelling is dat in 2020 in Europa ruim 800.000 technische banen niet ingevuld worden als we niets doen. Onze intensieve betrokkenheid bij CoderDojo - in de vorm van een ambassadeurschap - onderstreept een belangrijke keuze die we
gemaakt hebben om te investeren in talent van de toekomst. We geloven in de kracht van werk. Werk hebben doet veel voor jongeren. Het geeft ze de ruimte om verder te ontwikkelen, biedt perspectief en daarmee een toekomst."

Op het gebied van zorg komt er een vergaande samenwerking met Ziggo en Hilverzorg. Er worden innovatieprojecten opgezet, speciaal voor ouderen die hulpbehoevend zijn. Met behulp van internettechnologie wil Ziggo een fundament neerleggen waarop toekomstige innovatieve diensten uitgerold kunnen
worden. Hierbij valt te denken aan beeldbellen, medicijn dispensers en de inzet van sensortechnologie. De eerste positieve gesprekken hierover hebben inmiddels plaatsgevonden en Ziggo onderzoekt hoe zij hier verder in kunnen faciliteren.

Ook op het gebied van evenementen gaan Ziggo en Hilversum samenwerken. Naast de eerder genoemde CoderDojo's en de Open Studio Dagen reikt Ziggo ook het Ziggo Talent Award uit tijdens het jaarlijkse Internationale Filmfestival Scenecs.

Tot slot rolt Ziggo een gratis wifi-netwerk uit in het centrum van de mediastad. Dit netwerk is voorzien van de nieuwste moderne mogelijkheden. Op dinsdag 14 september gaan de eerste 11 veilige publiek WiFi-accesspoints tijdens de `12 uur van Hilversum' live, waarmee gratis WiFi beschikbaar
wordt rond het Stationsgebied. In totaal worden er 105 publieke WiFi-accesspoints in de Hilversumse binnenstad geplaatst. Het gratis WiFi-netwerk wordt ook beschikbaar om de verbinding van het Media Park naar de binnenstad te versterken. Hiermee kunnen dan innovatieve toepassingen rond de te
ontwerpen Media Mile ontwikkeld worden.