Start bouw grootste zeesluis ter wereld in IJmuiden

Start bouw grootste zeesluis ter wereld in IJmuiden

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 07 september 2016- Laatste update: 07 september 2016 11:10 uur

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft samen met de provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de burgemeester van gemeente Velsen, het officiele startsein voor de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden gegeven.

Beeldcompilatie van de Zeesluis IJmuiden in het verleden en de huidige situatie

De nieuwe sluis in IJmuiden die 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep gaat worden, wordt hiermee de grootste zeesluis van de wereld.

Minister Schultz: 'Deze megaklus is een prachtig voorbeeld van inventief bouwen. Er wordt gebouwd op een heel klein gebied tussen de andere sluizen in. En dat terwijl de winkel open moet blijven. De nieuwe sluis zorgt voor een betere bereikbaarheid en zet de deuren open voor de haven van Amsterdam om haar positie in Europa te behouden of zelfs te versterken tot 3e haven in Europa.'

Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Een nieuwe grotere zeesluis moet ruimte bieden aan steeds groter wordende zeeschepen en hiermee de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren. Vanwege de omvang een uitdagend werk, want tijdens de bouw moeten zowel de wegverbinding over het sluizencomplex als het sluizencomplex zelf zoveel mogelijk ongehinderd bereikbaar blijven. De nieuwe sluis is naar verwachting in 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.

Bouw

De bouw van de zeesluis is inventief, zoals bijvoorbeeld de bouw van de deurkassen. De deurkas is een grote betonconstructie waar de sluisdeuren in rollen als ze opengaan. De deurkassen, die 80 bij 55 m en 80 bij 26 m zijn, worden op maaiveld gebouwd en vervolgens afgezonken. Het voordeel van deze methode is dat er niet eerst een diepe bouwkuip gemaakt hoeft te worden die veel omgevingshinder en risico's voor de bestaande sluizen en waterkering kan opleveren.

Tijdens de bouw zoekt aannemersconsortium OpenIJ bij de werkgeversservicepunten Groot-Amsterdam, IJmond Werkt! en Zuid-Kennemerland mensen uit de regio die langer dan 3 maanden geen werk hebben en biedt hen een tijdelijk werktraject aan. Er zijn al diverse arbeidsplaatsen gecreeerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook start dit schooljaar een lesprogramma voor scholen in de regio om op die manier jongeren te enthousiasmeren voor een carriere in de techniek.

Artist impression van de Zeesluis IJmuiden

Uitkijkpunt

Om de bouwwerkzaamheden van dichtbij te bekijken, is er een uitkijkpunt gebouwd ten noorden van de Noordersluis. Het uitkijkpunt is 12 m lang, 3 m breed en 6 m hoog. Maximaal 50 mensen kunnen op het plateau staan om van dichtbij de bouwwerkzaamheden gade te slaan.

Samen groots bouwen

Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Dit project wordt medegefinancierd vanuit het CEF (voorheen TEN-T) programma van de Europese Unie. De verantwoordelijkheid voor de bouw en 26 jaar onderhoud van de zeesluis ligt bij het consortium OpenIJ van de sluis.

Sluizenprogramma

De nieuwe zeesluis is onderdeel van het Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat omvat 6 projecten:

* Maas: aanleg nieuwe keersluis Limmel

* Twentekanalen: uitbreiding Sluis Eefde

* Aanleg 3e kolk Beatrixsluis en verbreding Lekkanaal

* Zeetoegang IJmond

* Terneuzen: bouw nieuwe sluis

* Project Afsluitdijk

Meer informatie over het project vindt u op de pagina IJmuiden: bouw grote, nieuwe zeesluis en via de Facebookpagina Rijkswaterstaat Nieuwe Zeesluis IJmuiden.