Kamerbrief over artikel in Cobouw over de versterking van woningen in Groningen

Minister Kamp (EZ) stuurt de Tweede Kamer zijn reactie op het artikel in Cobouw `Opstand dreigt in Groningen'.

Ons kenmerk NCG / 16119504

Datum 9 september 2016

Reactie op artikel in Cobouw over de versterking van woningen in Groningen

Uw kenmerk 2016Z10240/2016D26273

Geachte Voorzitter,

De vaste commissie voor Economische Zaken heeft verzocht om een schriftelijke reactie op het artikel in Cobouw d.d. 25 mei 2016 getiteld ‘Opstand dreigt in Groningen’ (commissieverzoek ingezonden 22 juni jl., kenmerk 2016Z10240/2016D26273). Hierbij geef ik invulling aan dit verzoek.

Geïnterviewde stelt in het artikel dat er te weinig snelheid wordt gemaakt met de versterkingsopgave van woningen in het aardbevingsgebied in Groningen. In het artikel wordt gesteld dat dit gebrek aan snelheid vooral ligt in de gebruikte rekenmethode en de toewijzing van de benodigde financiële middelen door NAM en de wijze van opdrachtverlening aan de aannemers door Centrum Veilig Wonen (CVW), en niet veroorzaakt wordt door de beschikbaarheid van bouwcapaciteit en de capaciteit om de benodigde maatregelen aan woningen te berekenen op basis van constructieberekeningen. De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) heeft kennis genomen van het initiatief van de in het artikel genoemde Groninger ondernemer en gesprekken gevoerd met de beroepsvereniging van constructeurs (VN Constructeurs).

Aanpak NCG met betrekking tot preventief versterken van woningen

In het aardbevingsgebied in Groningen is sprake van een versterkingsopgave voor woningen, omdat niet alle woningen in voldoende mate bestand zijn tegen de aardbevingen die door de gaswinning worden veroorzaakt. Het aardbevingsgebied is omvangrijk, het betreft 12 Groninger gemeenten. Niet overal kan gelijktijdig gestart worden, daarom is, zoals beschreven in het meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen, gekozen voor een prioritering langs vier lijnen:  Van binnen naar buiten;  Starten met kwetsbare gebouwen/gebouwonderdelen;  Gebouwen waar veel mensen samenkomen;  Continuïteit.

Hoeveel huizen daadwerkelijk versterkt moeten worden, is nog niet duidelijk. Om de woningen die versterkt dienen te worden te identificeren, wordt eerst een groot aantal woningen geïnspecteerd om te bezien welke woningen mogelijk niet voldoen aan de door het onafhankelijke instituut NEN opgestelde Nederlandse Praktijk Richtlijn (NPR). De NPR is opgesteld om te kunnen berekenen of gebouwen bestand zijn tegen de seismische dreiging als gevolg van aardbevingen.

Bij het realiseren van de versterkingsopgave staat de bewoner te allen tijde centraal. Woningen zijn het ‘thuis’ van de bewoner en dat is een belangrijk uitgangspunt. Het vergt daarom intensief overleg met de bewoners om te komen tot een aanpak die naar aller tevredenheid is. De te verrichten werkzaamheden aan de huizen kunnen omvangrijk zijn. Daarbij is gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak die erop is gericht om maximaal gebruik te maken van ‘koppelkansen’ die zich voordoen, zoals het combineren van versterkingswerkzaamheden met energiebesparende maatregelen. Over deze aanpak wordt met elke bewoner intensief overlegd voordat er een definitief versterkingsplan overeengekomen kan worden. Bovenstaande stappen vereisen tijd, maar zijn noodzakelijk voor een aanpak die het beste bij de bewoner en zijn woning past.

Inspectie- en engineeringsprogramma

In maart 2016 is gestart met een omvangrijk inspectie- en engineeringsprogramma voor bijna 1.500 woningen. Deze woningen bevinden zich in de eerste ronde van prioritair aangewezen gebieden. Binnen deze vijf gebieden is gestart met de meest kwetsbare woningen. In het najaar wordt gestart met de tweede ronde binnen de prioritair aangewezen gebieden.

De NCG voert de publieke regie. Dit betekent dat de NCG binnen de samenwerkingsafspraken die zijn gemaakt tussen het Ministerie van Economische Zaken, NAM en de NCG de prioritering bepaalt en het proces beheert rondom het inspectie- en engineeringsprogramma van de gebouwen in het aardbevingsgebied. Het uitvoeren van de inspecties en berekeningen worden in opdracht van NAM door het CVW gedaan. Dit betekent dat de contracten voor de uitvoering van de inspecties en berekeningen van maatregelen worden gesloten door het CVW. De NCG heeft daarom zowel de in het artikel geïnterviewde als de beroepsvereniging van constructeurs geadviseerd om contact op te nemen met het CVW.

Gehanteerde rekenmethodes

Het CVW sluit de contracten met bedrijven die inspecties en/of berekeningen uitvoeren. Dit betreft niet alleen bedrijven die woningen inspecteren en berekening maken in de gebiedsgerichte aanpak, maar ook bedrijven die bijvoorbeeld een rol kunnen hebben bij initiatieven zoals ‘Heft in eigen Hand’. In deze proef stelt de NCG 50 eigenaren in de gelegenheid om als particulier opdrachtgever de versterkingsmaatregelen en eventuele andere verbouwingen aan hun woning zelf uit te (laten) voeren. Voor deze pilot zijn al meerdere bedrijven aangesloten bij het CVW.

Voor de gebiedsgerichte aanpak wordt volgens de zogenoemde NLTH-methode gerekend. Dit is een geavanceerde rekenmethode, waardoor op de meest nauwkeurige wijze kan worden berekend of en zo ja, welke versterkingsmaatregelen getroffen dienen te worden. Dit is in dit stadium van de versterkingsopgave belangrijk, omdat dit een goed zicht geeft op de totale omvang van de versterkingsopgave. Daarbij is het zo dat in het lopende inspectieprogramma de woningen gekenmerkt worden door een sterk repeterend karakter. De berekening kan daardoor voor verschillende panden worden gebruikt, uiteraard nadat door middel van een inspectie is vastgesteld dat de overige woningen overeenkomen met de doorgerekende woning. Met deze aanpak wordt de benodigde zorgvuldigheid in acht genomen en kan, vanwege het overeenkomende karakter van woningen, vanaf nu ook tijd worden bespaard.

Naast deze aanpak wordt in de pilot ‘Heft in eigen Hand’ als proef een minder geavanceerde, maar snellere rekenmethode getoetst. De te treffen maatregelen zullen derhalve naar verwachting een overschatting kennen, maar middels een validatietraject wordt gekeken hoe deze overschatting eenvoudig te minimaliseren is. De NCG volgt deze ontwikkelingen nauwgezet, evenals een studie naar andere rekenmethodes.

De eerste rekenresultaten worden in het derde kwartaal van dit jaar verwacht. Aan het einde van het jaar zal naar verwachting een duidelijker beeld zijn hoe groot de versterkingsopgave is. Ook dan kan pas een beter beeld geschetst worden welke bouwcapaciteit voor het versterken van woningen vereist is. De aannemers zijn hierover tijdens een bijeenkomst van branchevereniging Bouwend Nederland geïnformeerd. Ook deze contracten worden door het CVW gesloten.

(w.g.)

H.G.J. Kamp

Minister van Economische Zaken

Download 'Kamerbrief over artikel in Cobouw over de versterking van woningen in Groningen'

PDF document | 3 pagina's | 82 kB

Kamerstuk: Kamerbrief | 09-09-2016

Zie ook

* Gaswinning in Groningen

Verantwoordelijk

* Ministerie van Economische Zaken