Afgelopen 5 jaar ruim EUR 9 miljard voor betere doorstroming op weg en water | Rijkswaterstaat

Afgelopen 5 jaar ruim EUR 9 miljard voor betere doorstroming op weg en water

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 14 september 2016- Laatste update: 14 september 2016 15:22 uur

Om mensen en goederen vlot en veilig hun bestemming te laten bereiken, werkt Rijkswaterstaat dagelijks aan de infrastructuur van Nederland. In de periode 2010 tot en met 2015 heeft Rijkswaterstaat daarom voor ruim EUR 9 miljard contractwaarde aan grote infrastructurele projecten opgedragen.

Dat blijkt uit een overzicht van de aanbestedingen in de grond-, weg- en waterbouw van 2010 tot en met 2015. Dit heeft Rijkswaterstaat op verzoek van BNR gemaakt. Het gaat hier om informatie die al eerder is gepubliceerd door gunningsberichten op TenderNed.

Grote DBFM-contracten

Rijkswaterstaat heeft in deze periode EUR 6,8 miljard aan wegenprojecten gecontracteerd en EUR 2,5 miljard aan waterbouwprojecten. Een groot aandeel in de waarde aan gecontracteerde projecten hebben 9 grote DBFM-contracten (design, build, maintain, finance). Dit zijn grote integrale contracten waarbij de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor het ontwerp en de bouw van het project, als voor de financiering en het totale onderhoud voor een periode varierend van 20 tot 30 jaar.

Voorbeelden van grote DBFM-contracten in deze periode zijn de A15 Maasvlakte-Vaanplein (EUR 1,5 miljard), de weguitbreiding A1/A6 Diemen-Almere Havendreef (EUR 910 miljoen), de A9 Holendrecht-Diemen (EUR 480 miljoen) en de reconstructie van de A12 Utrecht-Maarsbergen-Veenendaal (EUR 260 miljoen).

Doorstroming verbeterd

De realisatie van extra kilometers rijstroken heeft de afgelopen jaren gezorgd voor een betere doorstroming van het verkeer op de Rijkswegen. Rijkswaterstaat heeft relatief veel geinvesteerd in betere doorstroming in de Randstad, omdat daar de verkeersdrukte het grootst is.

Deze kabinetsperiode wordt er 717 km asfalt aangelegd. Het overgrote deel daarvan is al gerealiseerd. Zo zijn inmiddels de A10 2e Coentunnel, A4 Delft-Schiedam, A15 MaVa en A12 Ede-Grijsoord, Wegverbreding Schiphol, Amsterdam, Almere (A6, A1, A9) deel I en de A10 Oost opengesteld voor het verkeer.

Ontbrekende schakels

Nu de economie aantrekt en het weer drukker wordt op de wegen, zet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vaart achter de procedures voor aanleg van nieuwe wegen. Dit zijn ontbrekende schakels die het wegennet robuuster maken en de drukte op de bestaande wegen verlichten.

Daarbij kan worden gedacht aan de Blankenburgverbinding, de A16 en de verlengde A15 in Gelderland. Deze kabinetsperiode worden de procedures voor deze nieuwe wegen afgerond.