Minder hinder voorop bij verbouwing Zuidasdok | Rijkswaterstaat

Minder hinder voorop bij verbouwing Zuidasdok

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 22 september 2016- Laatste update: 22 september 2016 14:51 uur

Het project Zuidasdok A10 gaat slechts om een paar kilometer, maar het aantal belanghebbenden op het kleine traject is groot. Hoewel de opdracht pas in 2017 wordt gegund, is Rijkswaterstaat daarom nu al bezig de hinder zo veel mogelijk te beperken. De grootste uitdaging: het drukke bedrijfsleven moet ongehinderd doorgaan.

De A10 loopt dwars door de Amsterdamse Zuidas: een populair zakendistrict dat volop in ontwikkeling is. Het station barst er bijna uit zijn voegen en plek om uit te breiden is er niet. De trein- en metrosporen liggen ingesloten tussen de 2 rijrichtingen van de A10. En de komende jaren groeit het aantal woningen van 1.500 naar 7.000. Kortom, niet de meest eenvoudige plek om alles om te gooien. In 2028 moet de nieuwe, bredere A10 ondergronds liggen, en is Station Amsterdam Zuid vergroot. Samen met de gemeente Amsterdam en ProRail moet Rijkswaterstaat dit complexe project (PDF, 719,61 KB) in goede banen leiden.

10 jaar bouwtijd

De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels van start. Kabels en leidingen zijn verlegd en bomen worden gekapt. Ter voorbereiding op de grootschalige verbouwing is een ondergrondse fietsenstalling gebouwd aan de Zuidkant van het station, zodat op de plek van de oude stalling ruimte ontstaat om te bouwen. Omgevingsmanager Auke Regeling merkt nu al dat stakeholders zich zorgen maken: `Iedereen vindt het eindplaatje mooi, maar 10 jaar bouwtijd is een schrikbeeld. Alles moet in bedrijf blijven. De A10 kan niet ineens minder rijstroken hebben als de tunnel wordt gebouwd.'

Het project heeft heel verschillende belanghebbenden, vertelt Regeling. Van west naar oost: Sportverenigingen en jachthavens bij De Nieuwe Meer, (woonboot)bewoners, begraafplaatsen, de Vrije Universiteit, ABN AMRO bij de Zuidas, het Beatrixpark, de RAI, het Amstelpark en volkstuinen bij Knooppunt Amstel. `De gesprekken zijn steeds anders. Grote bedrijven maken zich zorgen om bereikbaarheid, bewoners maken zich zorgen om overlast. Is het zo nog wel leefbaar? Uiteindelijk willen ze allemaal zo min mogelijk hinder.'

Uitdagende aanbesteding

Dat het bedrijfsleven geen last mag hebben staat centraal in de aanbesteding van het project. Regeling: `We zeggen tegen de markt: toon ons dat jullie dit kunnen bouwen met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. We hebben al strenge eisen, maar kunnen marktpartijen nog meer bieden dan wij vragen? Dat is bij dit grote project heel belangrijk.' Voorafgaand aan de aanbesteding is een uitgebreid voortraject doorlopen met de markt.

Daaruit bleek dat er voldoende belangstelling is voor een integrale projectaanpak. In de drukke Zuidas zijn werkzaamheden immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om de expertise van de markt optimaal te benutten, is voor een Design & Construct-contract gekozen. Rijkswaterstaat daagt de markt uit om de met het beste voorstel te komen op het gebied van doorstroming, bereikbaarheid, slimme bouwlogistiek, vormgeving en hinderbeperking.