Draagbare tester voorkomt MRSA bacterie-uitbraken in ziekenhuizen

Persbericht

23 september 2016

Draagbare tester voorkomt MRSA bacterie-uitbraken in ziekenhuizen

Docent en studenten Maastricht Science Programma publiceren in wetenschappelijk tijdschrift.

Studenten van de Universiteit Maastricht hebben een tester ontwikkeld waarmee bacteriën kunnen worden gedetecteerd, waardoor in de toekomst mogelijk een bacteriële uitbraak kan worden voorkomen. De aanwezigheid van bacteriën kan binnen een ziekenhuis grote, zelfs dodelijke gevolgen hebben voor ernstig zieke en oudere patiënten. De recent ontwikkelde tester is een handige, snelle en goedkope manier om een bacterie te identificeren, vóórdat er een uitbraak plaatsvindt.

De zogenaamde point of care tester is draagbaar, zodat er ter plekke – in bijvoorbeeld een operatiekamer of intensive care unit – kan worden getest of de bacterie aanwezig is. Het resultaat is dus meteen zichtbaar zodat laboratoriumonderzoek overbodig zou moeten worden. Dit wordt ook wel bedside testing genoemd. Het ter plekke identificeren van een bacterie zorgt ervoor dat er op snellere en meer doelgerichte wijze kan worden ingegrepen waardoor de kans op een uitbraak zou verkleinen. Andere voorbeelden van bedside testing zijn bijvoorbeeld glucosemetingen of zwangerschapstesten.

De uitvinder van de tester, fysicus en universitair docent Bart van Grinsven - verbonden aan het Maastricht Science Programme van de Universiteit Maastricht - ontving dit jaar de Edmond Hustinxprijs voor de Wetenschap. Ook publiceerde hij recent een artikel in het prestigieuze tijdschrift ACS Sensors (American Chemical Society), een vakblad voor chemie en biologie. Uitzonderlijk is dat ook drie van zijn studenten als mede-auteur worden vermeld: Onno Akkermans, Sophie Ellermann en Aleksandra Kordek.

Slimmer meten met draagbare, point of care apparatuur is één van de onderdelen van het Kennis-As project LiMe (Limburg Meet). In dit project werken onderzoekers van de Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool samen aan het ontwikkelen van zorgtechnologie.