Tweederde Nederlandse huishoudens heeft triple- of quadplay abonnement


LEIDEN, 20160928 -- Circa 66% van de Nederlandse huishoudens beschikt over een abonnement bij 1 provider waarbij internet, tv en bellen worden afgenomen. Bij een triple-play abonnement, ook wel alles in 1 genoemd, gaat het om een vaste internet, tv en vaste telefonie aansluiting. Bij een quad-play abonnement komt daar nog mobiele telefonie en/of internet bij. Het aantal consumenten dat voor een combinatiepakket kiest van tenminste drie diensten is daarmee met 7% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Verder valt op dat Ziggo last heeft van concurrenten KPN en Telfort.

Liefst een derde kiest vanwege de lagere prijs voor een alles in 1 pakket
Uit het onderzoek gehouden door Telecompaper blijkt dat ruim 30% van de huishoudens dat kiest voor een triple-play of quad-play pakket dit doet vanwege het financiële gewin. De kortingen zijn fors en vaak geldt er ook nog een actieperiode. Ook uitbreidingsmogelijkheden of extra tv-zenders zijn een veel voorkomend argument (bijna 20%) bij de beslissing voor een bepaald pakket en provider. Internet, tv en telefonie vergelijker Laagsteprijswijzer geeft verder aan dat het opvallend is dat 15% van de huishoudens overweegt een extra tv-pakket aan te schaffen met extra kanalen. 1 op de 20 huishoudens overweegt de populaire streamingsdienst Netflix, maar ook HBO en in mindere mate Videoland zijn in trek.

Ziggo marktleider bij triple-play abonnementen, KPN winnaar bij quad-play abonnementen
Meer dan de helft van de huishoudens die een triple-play abonnement hebben, nemen deze af bij Ziggo. Er is echter wel een kentering waarneembaar. Al enkele jaren neemt het marktaandeel van Ziggo verder af. In 2 jaar tijd is dit met 6 procentpunt gedaald. Hoewel KPN slechts een kwart van deze markt in handen heeft is haar aandeel wel met 3 procentpunt gestegen in één jaar tijd.

Consumenten met ruime meerderheid tevreden over hun triple-play abonnement
Ruim 4 op de 5 huishoudens met een triple-play abonnement geven aan tevreden te zijn over de diensten die zij afnemen. Slechts één op de tien geeft aan elders te willen gaan kijken in verband met een interessantere prijs. 6 procent is ontevreden over de provider, waar diverse redenen voor worden aangevoerd. De overige 4% overweegt een ander abonnement te nemen, omdat ze geen behoefte meer hebben aan een vaste telefonie-aansluiting.

[Tweederde Nerlandse huishoudens heeft triple- of quad-play abonnement]